Wise

Energierevolutie? Ja, graag

Zonnepanelen op je dak, een elektrische auto voor de deur, een slimme meter in je kast; we staan middenin de energietransitie. Als je het non-profit organisatie Wise (World Information Energy Service) vraagt moeten we zelfs spreken van een energierevolutie. Want wereldwijd omschakelen naar honderd procent hernieuwbare energie? Geen eenvoudige klus. Wise zet zich al sinds de jaren ’70 in voor schone energie. Met de iconische Smiling Sun voerden ze jarenlang actie tegen kernenergie. Tegenwoordig is Wise minder tegen en meer voor. Vóór de energierevolutie dus.

Kernenergie? Nee bedankt


SluitenMeer lezen

Deze nieuwe positionering vroeg om een nieuwe visuele identiteit. Eén die eer doet aan het rijke verleden van Wise, maar ook vooruit kijkt. Wise wil enthousiasmeren en aanzetten tot actie, maar ook betrouwbaar informeren. Dit alles moest een plek krijgen.

We doken de archieven in en vonden het logo uit de beginjaren van Wise. Sterk en helder, bijna als nieuw. We besloten het terug te brengen, zij het met wat aanpassingen. Met een knipogende E en een ronde punt op de I, die refereert aan de smiling sun. Diezelfde smiling sun vormde overigens een dilemma. Als hét icoon tegen kernenergie was het te sterk om te laten gaan, maar te overheersend om te houden. Een vrije referentie bleek de oplossing. Met de ogen, neus en mond maakten we nieuwe patronen, die doen denken aan zonnestralen en windvlagen.

Gecombineerd met stevige typografie en vrolijke kleuren maakten we een sterke identiteit. Eén die Wise op de kaart zet als hedendaagse, activistische club. Naast de visuele identiteit ontwikkelden we een nieuwe website die volop ruimte biedt om bezoekers te informeren en activeren.