Bouwen aan ‘s werelds eerste representatieve spelalfabet

We pakten de witte mannennorm in taal aan

Op Maria en Xantippe na bestaat het oude Nederlandse spelalfabet alleen uit mannennamen. Gelukkig is Het Nieuwe Spelalfabet er nu: een wetenschappelijk onderbouwde namenlijst die de huidige Nederlandse samenleving wél representeert. Een goed initiatief dat een vaste plek verdient in het digitale landschap. Daarom  ontwierpen en ontwikkelden we de website, (online) campagne en het educatiemateriaal – pro bono. Om het nieuwe platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken kan elke gebruiker zelf met Het Nieuwe Spelalfabet aan de slag. Zo is er voor het platform een namengenerator ontwikkeld waar je gemakkelijk leert hoe je jouw postcode of naam spelt. Maar ook het memoryspel en de spiekposter bieden geheugensteuntjes voor iedereen die aan de telefoon in de knel komt. De lesbrief geeft docenten handvatten om het gesprek aan te kaarten in de klas, én op gang te houden. Als resultaat is Het Nieuwe Spelalfabet niet zomaar een (wetenschappelijke) lijst, maar echt een tool die mensen kunnen gaan gebruiken in hun dagelijkse leven.

En dat werd opgemerkt! Het Nieuwe Spelalfabet won maar liefst twee awards bij de Dutch Creativity Awards: Goud kregen we in de categorie Society, Diversity, Equity & Inclusion’, brons in de categorie Culture.

  • Design
  • Development
  • Campagne
  • Content
  • Motion graphics

Resultaat

  • In slechts 3 maanden tijd bezochten meer dan 27.000 Nederlanders de website. Dat het onderwerp relevant was werd duidelijk toen tientallen kranten, journaals, radiostations het oppikten. Zonder budget, maar mét sterke samenwerkingen en slimme interactieve middelen, hebben we een maatschappelijk debat opgewekt.
  • Onze generator droeg bij aan deze wijdverspreide aandacht door bezoekers in staat te stellen hun eigen naam meteen te spellen met Het Nieuwe Spelalfabet. Het resultaat kon makkelijk gedeeld worden op alle social kanalen: het bereikte zelfs Geert Wilders en Thierry Baudet.
  • Het Nieuwe Spelalfabet draagt bij aan een inclusievere afspiegeling van Nederland én draagt bij aan het normaliseren van deze namen. De middelen die we maakten zorgden ervoor dat het gesprek op gang bleef, op de werkvloer en in de klas.

Aanpak

We hebben plekken nodig om te oefenen met inclusief taalgebruik. Omdat we onze materialen eerst testten met HR-managers, leraren en gebruikers konden we ze doorontwikkelen voor het grote publiek. Met de website, spiekposter, namen-generator en het educatiemateriaal creëerden we directe triggers om nieuwe gebruikers te laten oefenen met het Spelalfabet. Doordat de uitkomst van de generator social media-proof was, werden duizenden mensen uitgedaagd om hun eigen naam te spellen – en dit te delen.

“Naast dat ik het ontzettend fijn vond om met Multitude te werken, voelde ik dat jullie net zo bevlogen over dit onderwerp zijn als ik. Dat zag ik aan jullie technische en creatieve toevoegingen die het project echt een extra dimensie hebben gegeven. Jullie springen er wat mij betreft echt uit tussen alle andere bureaus. Ik vertrouw jullie intentie volledig.”

Jill Mathon, initiatiefnemer Het Nieuwe Spelalfabet

Benieuwd naar de website?

Gebruik vooral de namengenerator!

Bezoek website

Samen met

Opdrachtgever

  • Jill Mathon
  • Desiré van den Berg
  • De Bovengrondse

Fotografie

  • Desiré van den Berg

Development

  • Multitude

Onderzoek

  • dr. ir. Gerrit Bloothooft

Laten we samenwerken

Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?

Neem contact op