Een dynamisch merk voor ’s werelds langst bestaande lhbti+ belangenorganisatie

Foto van jonge mensen tijdens pride op een boot met daarover de tekst 'wij zijn COC'

Branding als veilige thuisbasis

Een diverse en inclusieve samenleving? COC werkt er al aan sinds 1946. ’s Werelds langst bestaande lhbti+ organisatie had een nieuwe merkidentiteit & website nodig om de veilige en vertrouwde thuisbasis voor de lhbti+ gemeenschap te kunnen blijven – ook online. COC vroeg ons een merkidentiteit te ontwikkelen die de komende tijd met hen – en de volledige regenbooggemeenschap – mee kon groeien. Door te experimenteren met het concept van ruimte – wanneer geef je het en wanneer neem je het? – hebben we een merkidentiteit gecreëerd waar iedereen door gerepresenteerd kan worden, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken. De elementen uit het COC-logo kunnen ruimte innemen (in het maatschappelijke debat) en ruimte geven (aan de community), ze bewegen dynamisch mee met de inhoud. Die dynamiek kan COC zelf doorvoeren in elk communicatiemoment, zowel tekstueel als visueel. Zo kan COC binnen één herkenbaar merk actievoeren, de noodklok luiden, successen vieren en mensen verbinden – én ruimte bieden aan iedereen binnen de lhbti+ gemeenschap. 

  • Strategie
  • Branding
  • Content
  • Motion Graphics
  • Development
  • Copy
  • Campagne
COC logo

Resultaten

  • Een logo veranderen dat al sinds 1946 bestaat? Spannende keuze. Dat deden we niet, maar we vonden het wel helemaal opnieuw uit. Het logo kreeg een eigen karakter en is daarmee een dynamische tool die kan meebewegen met COC.
  • Het concept van ruimte gaat verder dan alleen ontwerp: het biedt een leidraad voor alles wat COC doet. Bij het ontwikkelen van elk communicatiemiddel is het startpunt: geven we ruimte, of nemen we ruimte in? Op die manier hebben we een duurzame merkstructuur ontwikkeld waarin niet de ontwerper, maar de doelgroep en context bepalen hoe communicatiemiddelen eruitzien.
  • Bij alles wat we hebben ontwikkeld hielden we rekening met inclusiviteit. Lettertype? Toegankelijk en duidelijk leesbaar. Kleuren? Gebaseerd op de Progress Flag. Copy? Open en respectvol. Zo werkten we nauw samen met COC om ervoor te zorgen dat het eindresultaat altijd naadloos aansloot op de doelgroep.
  • Voor de lanceringscampagne gaven we de regie aan twaalf COC ambassadeurs: zij kregen zelf de ruimte om te vertellen over hun relatie met COC.
COC Multitude visitekaartjes

Aanpak

COC is actief op diverse thema’s, zowel nationaal als internationaal, en heeft een breed scala aan mensen die ze bereiken. Met een rijke (en belangrijke!) geschiedenis beschikt COC over een schat aan kennis, nieuws en artikelen. Een uitdagende taak dus, om al deze elementen onder één paraplu samen te brengen. Door intensieve workshops en nauw contact hebben we een merkidentiteit ontwikkeld die voortborduurt op de kernwaarden van COC. Deze identiteit breidden we uit naar toegankelijke digitale middelen, zoals een geavanceerd CMS-systeem waarin alle artikelen (ongeveer 6800) en kennis weer toegankelijk en doorzoekbaar zijn. Hierdoor beschikt COC nu over een uitgebreide toolkit om zichtbaarder te worden, zowel in de maatschappij als voor de lhbti+ gemeenschap.

“Met Multitude werken voelt alsof je één team bent, waardoor de samenwerking soepel en fijn verloopt. We zijn ontzettend blij met de nieuwe huisstijl, website én aansluitende campagne waarin we laten zien waar COC voor staat: liefde, inspiratie, verbinding en daadkracht.“
Patsy van Winden, coördinator Communicatie bij COC Nederland
Foto van twee coc'ers
foto van de website van het COC op een laptop

Samen met

Opdrachtgever

  • Patsy van Winden
  • Jan-Willem de Bruin

Development

  • Instance Studios

Fotografie

  • Isabell Janssen

Laten we samenwerken

Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?

Neem contact op