Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar? Maak wekelijks nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met mede-oprichter Rozemarijn Koopmans.
Hoe start je meestal je dag?
Ik begin graag vroeg op kantoor, daar drink ik mijn eerste koffie voordat de rest van het team arriveert. Dan kan ik lekker rustig opstarten en wat belangrijke dingen wegwerken in alle rust. Dat geeft me altijd het gevoel dat ik al veel heb gedaan nog voordat de dag echt begint. Ik drink mijn tweede koffie wanneer het kantoor volstroomt. Mijn derde koffie drink ik rond 11 uur, wanneer het grootste deel van de ochtend erop zit. Dat is denk ik mijn favoriete koffiemoment. Een favoriete koffie heb ik niet. Er zijn denk ik twee typen mensen op de wereld: koffiesnobs, en mensen die met alle liefde de oploskoffie in het vakantiehuisje omarmen. Ik hoor bij die laatste categorie. Als een koffie zwart en lekker sterk is, dan ben ik al tevreden.
Hoe sta jij centraal binnen de missie en visie van Multitude en hoe is dat gegroeid over de jaren heen?
Nick en David hebben al goed uitgelegd hoe Multitude is begonnen en welke weg we zijn ingeslagen met onze huidige propositie. Het is voor elke organisatie belangrijk om goed te laten zien waar ze voor staan, en dit ook goed te kunnen vertellen. Voor verschilmakers is het misschien zelfs nóg belangrijker, omdat ze vaak met een duidelijke reden tegen de status quo binnen hun sector ingaan. Het is zonde als dat verhaal niet goed verteld wordt.
Nick neemt heel goed de creatieve leiding binnen het team. Zelf ontwerp ik vrijwel niet meer, en ik mis het eerlijk gezegd ook niet. Ik begon sowieso altijd al aan een project door eerst op te schrijven wat een project definieerde. Wat is het probleem, wat is de oplossing, wat is de urgentie? Nu ben ik gegroeid naar een positie waarin ik voor al die onderdelen verantwoordelijkheid neem. Contentspecialisatie, copywriting, merkverhalen schrijven, communicatie voor opdrachtgevers. Ik ben echt de bureauredacteur geworden, haha. En dat vind ik heel fijn. We maken de prachtigste deliverables, maar als de tekst die op een nieuwe website staat niet goed is, dan werkt de website ook minder goed. Dus ik ben heel blij dat Multitude een bedrijf is geworden waarin die rol is ontstaan. Je moet maar net geluk hebben dat je met mensen werkt die dat ook belangrijk vinden. Het is heel fijn dat Nick, David en ik in onze samenwerking complementair zijn. Dat is misschien ook het succes van samenwerken met vrienden.
Hoe was het om een eigen bedrijf op te richten met twee mannelijke vrienden?
Ik vind het grappig dat je ‘mannelijke’ zegt. Ik ben zelf behoorlijk feministisch, volgens mij maakt mannelijk of vrouwelijk niet zoveel uit. Zolang je persoonlijkheden maar goed op elkaar aansluiten en je kritisch tegen elkaar durft te zijn. Wat natuurlijk wel een duidelijk verschil is, is de tijd die ik kreeg voor mijn zwangerschapsverlof versus het vaderschapsverlof van Nick of David. Ik vind dat Nederland drastisch achterloopt op dat gebied, en vind het hoog tijd dat het kabinet hier wat aan doet.
Ik vind het best bijzonder dat David, Nick en ik naast onze samenwerking ook privé goed met elkaar omgaan. Volgens mij komt dat doordat we eerlijk tegen elkaar durven te zijn, heel vergelijkbare dingen willen en ook een zelfde soort verantwoordelijkheidsgevoel en plichtsbesef hebben. Omdat onze rollen nu meer naast elkaar liggen in plaats van dat we alle drie ontwerpen, kunnen we elkaar ook veel meer verantwoordelijk houden op zijn/haar gebied. Dat heeft voor een gezonde differentiatie gezorgd.
Je bent net weer gestart na je tweede zwangerschapsverlof. Hoe voelt het om weer terug te zijn?
Heel erg logisch. Dit is mijn derde dag dus mijn agenda zit nog niet ramvol met deadlines en afspraken. Misschien is de omschakeling minder groot omdat het mijn tweede verlof was. Ja, gewoon heel fijn om terug te zijn en ook weer met opdrachtgevers af te spreken. Ik kan er niets negatiefs over zeggen!
Hoe zien jouw dagen er meestal uit?
Ik sta best vroeg op, om 6 uur. Ik ben echt een ochtendmens. Alhoewel, ik ben ook een avondmens, dus dat zegt niet heel veel. Maar ik heb in ieder geval een hekel aan snoozen en sta altijd binnen een halve seconde naast mijn bed als de wekker gaat. Ik geloof dat je daar wel of niet mee geboren wordt. Als je geen ochtendmens bent, zal je het ook nooit worden. Het is eigenlijk heel oneerlijk dat onze maatschappij is ingericht op ochtendmensen.
Ik begin ‘s ochtends altijd met het maken van een planning voor wat ik die dag wil doen. De dingen waar ik de meest creatieve denkkracht voor nodig heb probeer ik ‘s ochtends af te ronden, zodat ik ‘s middags kan redigeren, mailen, overleggen, en dingen kan voorbereiden die ik de volgende ochtend wil schrijven. Ik heb een strategische en inhoudelijke rol: scripts schrijven, teksten schrijven, plannen maken, offertes maken, klantencontact en acquisitie, social media content, strategische plannen. Heb ik sales al genoemd? Ook heel belangrijk. En ten slotte een beetje HR.
Wat geeft jou de meeste energie binnen het werk dat je doet?
Het schrijven van pakkende teksten in zo min mogelijk tekens. Ik probeer met zo weinig mogelijk woorden de essentie te vangen.
Binnen welke sector/branche zou jij persoonlijk meer projecten willen doen en waarom?
We waren gister voor de tweede keer bij WOMEN Inc, waar we een nieuwe website voor gaan maken. Daar heb ik heel veel zin in. Ik hecht zelf veel belang aan feminisme, gender- en seksegelijkheid. Ik zet me graag in voor de onderwerpen waar ik urgentie bij voel. Dat geldt ook voor andere thema zaken zoals het klimaat en duurzame mode.
Op welk project waar je in de afgelopen 7,5 jaar aan hebt mogen werken ben je het meest trots?
Ik ben trots op de samenwerking met Marqt en hoe die is uitgegroeid van een DTP-opdracht naar een volwaardig partnership waarbij we echt alles doen, van postercampagnes tot social content tot schapkaartjes tot tassen en alles ertussenin. Dit is ook hoe we het liefst werken. Veel van onze opdrachtgevers worden langetermijnpartners en komen steeds bij ons terug.
Daarnaast ben ik heel erg trots op het eerste verschilmakersdiner dat we in 2019 organiseerden, en het feit dat onze bureaupropositie zich leent voor shared effort en gedeelde ambitie. Met zo’n diner kunnen wij mensen uitnodigen die op hun beurt ook weer mensen uitnodigen die hetzelfde nastreven. Dat is heel erg tof om te zien.
Hoe ziet de toekomst van Multitude eruit en hoe wil jij jezelf daarbinnen ontwikkelen?
We begonnen als een traditioneel ontwerpbureau en ontwikkelden ons in hoog tempo tot een digitaal bureau, waarmee we nu ook volwaardige communicatie leveren. De toevoeging van een content marketeer aan het team past bijvoorbeeld helemaal binnen die ontwikkeling. Wat mij betreft gaat die ontwikkeling nog wel even door. We maken nu al veel communicatieve en strategische content voor onze opdrachtgevers. Dat maakt onze vormgeving ook waardevoller.
Met welke potentiële opdrachtgever zou je graag werken aan een sociaal of maatschappelijk issue dat jou persoonlijk aan het hart gaat?
Bits of Freedom is een opdrachtgever die ik al langere tijd op mijn lijstje had staan als droomopdrachtgever, en nu werken we daarmee samen. Ik ben echt dol op organisaties die kwesties in het publieke domein aanjagen. Diversion is daar ook een goed voorbeeld van. Ik ben er trots op dat we met hen aan zoveel verschillende typen projecten werken.
Welke opdrachtgever staat nog meer op dat lijstje?
Vandebron. Nu is groene stroom vaak grijze stroom die door middel van emissiehandel groen wordt gemaakt. Vandebron creëert een markt door mensen die zelf energie opwekken te verbinden aan consumenten. Dat is het pragmatisme waar ik van houd.
Heb je nog een pragmatische tip voor organisaties die een duurzaam idee hebben?
Onze opdrachtgevers zijn vaak pioniers. Ze hebben vaak enorm waardevolle kennis opgedaan die andere ondernemers goed kunnen gebruiken. We lanceren daarom binnenkort Het Nieuwe Normaal, een platform voor duurzaam ondernemers. Dat doen we omdat we de groep verschilmakers zo groot mogelijk hopen te maken. Dus ik zou zeggen: houd Het Nieuwe Normaal in de gaten, en haal de kennis op die je nodig hebt om je plek te vinden in de duurzame transitie.