Hoe maak je impact met een digitaal product?

januari 7, 2021

Bij Multitude werken we dagelijks aan digitale producten die opvallen in het online landschap. Onlangs gingen we een nieuwe uitdaging aan met Bits of Freedom: ze vroegen ons een toolbox te ontwerpen waarmee elke Nederlander zijn online veiligheid kan verbeteren. Omdat we meer online zijn dan ooit, neemt de aandacht voor online veiligheid terecht toe.

In het nieuws lezen we elke dag verontrustende verhalen over de manier waarop je online door bedrijven wordt gevolgd, of hoe criminelen er met jouw gegevens vandoor gaan. Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel bedrijven weten waar jij het afgelopen weekend inkopen hebt gedaan? Waarom die gezichtsherkenningstechnologie op je smartphone niet zo onschuldig is als het lijkt? En of jouw burgerrechten door de politie wel serieus worden genomen, terwijl hun online datasystemen zo lek als een mandje zijn.

Gelukkig kun je je privacy online beschermen. Veel mensen weten alleen niet hoe.

Fix je Privacy
Bits of Freedom constateerde een duidelijk probleem: er miste een online plek waar je alle handvatten kunt vinden om jezelf online beter te beveiligen. Vijf jaar geleden maakte Bits of Freedom met een groep vrijwilligers al een eerste versie van zo’n platform, maar dit platform was duidelijk gemaakt voor en door mensen met een hoge digitale geletterdheid. Nu de diversiteit in gebruikers zoveel groter werd was een andere aanpak nodig. Bij de meeste projecten is de doelgroep duidelijk gedefinieerd, maar hier is iedereen met een internetverbinding de doelgroep. Hoe gaan we daarmee om?

Drie generaties en alles daartussenin
De toolbox is bedoeld voor iedereen die zichzelf, of iemand in zijn of haar omgeving, online beter wil leren beschermen. Om inzicht te geven in al deze verschillende doelgroepen begonnen we met het creëren van persona’s en user stories. Hiermee kwamen we erachter welke behoeftes gebruikers van de toolbox hebben, een millennial wil bijvoorbeeld andere tips dan een generatie X-er. Waar let een 61-jarige pedagoog in de sociale sector op wanneer ze de toolbox gebruikt en wat heeft ze nodig? Hoe is dat voor een 32-jarige mechanisch ingenieur die zijn dagen doorbrengt achter zijn computer en volledig op zoekmachines vertrouwt om de juiste informatie aangereikt te krijgen? En hoe bereik je de 16-jarige digital natives die vooral online aanwezig zijn en het liefst zo min mogelijk inzicht geven in hun online gedrag? Naast een grootschalig doelgroeponderzoek hebben we ook een uitgebreid kleurenonderzoek gedaan. Omdat de doelgroepen zo uiteenlopend zijn, moest het kleurenpalet in alle combinaties fris en toegankelijk blijven. We ontwierpen de toolbox daarom met heldere, contrastrijke kleuren waarmee iedereen makkelijk zijn/haar/x weg vindt.

Van individuele problemen naar collectief belang
Welke keuzes je maakt online zijn vaak heel persoonlijk, al zijn ze ook voor veel mensen gelijk. De keuzes die je maakt zijn vaak politiek of moreel geladen en daarmee van collectief belang. Want niet alleen je eigen online gedrag heeft invloed op jouw online veiligheid. Iedereen die gebruik maakt van de cloud (online databanken zoals OneDrive, Office365, Outlook, etc.) draagt indirect meteen eigendomsrecht af. Als jouw telefoon ingesteld staat op automatisch uploaden van afbeeldingen naar je cloud, kan een foto die iemand anders jou toestuurt vergaande consequenties hebben. Zo ontving een Nederlander eerder dit jaar via WhatsApp een grappig bedoelde foto die zijn cloud markeerde als als overtreding, waarna zijn account direct geblokkeerd werd. De gebruiker kon vervolgens pas na een lang proces weer bij zijn bestanden.

Met de toolbox kunnen mensen zelf weer de controle in handen nemen over hun online privacy en internetveiligheid. Door mensen toegang en inzicht te geven in hun online aanwezigheid, geven we ze meer vertrouwen, wat direct leidt tot een groter gevoel van veiligheid. Daarnaast werd de toolbox gebouwd op basis van het softwareprotocol van Bits of Freedom. Dat betekent dat de website zo min mogelijk gegevens van de gebruiker verwerkt. Ook third-party tracking paste om die reden niet bij Bits of Freedom. Wat we wel hebben gedaan? We gebruikten een eigen open source analytics pakket dat voldoet aan de privacystandaard van Bits of Freedom.

Ook ontwierpen we de  volledige toolbox, bestaande uit iconen, illustraties, een helder kleurenpalet en intuïtieve navigatie. Daarnaast werkten we aan een heleboel extra deliverables en merchandise, waaronder ansichtkaarten, posters, laptop stickers, muismatten, t-shirts, social media visuals, Instagram stickers, website afbeeldingen en advertenties.

Impact maken zonder privacyrechten te schenden, kan dat wel?
Als je een digitaal product lanceert, wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar kan dat wel als je niet via de reguliere kanalen kunt adverteren? Esther Crabbendam, campaigner bij Bits of Freedom, weet hoe:
Esther: “Wij zijn voor een vrij en open internet, maar helaas worden we op dit moment via het internet gedomineerd door grote platformen als Facebook en Google. Zij zorgen er voor dat mensen met macht, meer macht krijgen, en met minder macht nog minder. Dat is het tegenovergestelde van waar wij voor staan. Daarom willen wij geen advertenties afnemen bij deze platformen, en dus moeten we andere manieren vinden om mensen te bereiken. Bijvoorbeeld door acties en reclame in de publieke ruimte, media-aandacht en peer-to-peer bereik. We hopen dat mensen die ons werk belangrijk vinden, daar over willen praten met anderen en onze boodschap zo toch verder komt. Het daagt ons uit om creatiever te denken over het verspreiden van onze boodschap en ons werk, dan een advertentiemodule in te vullen bij de grote platformen.”

Op welke manieren moeten jullie nu te werk gaan om de doelgroep te bereiken?
Esther: “We moeten goed nadenken over wat de doelgroep interesseert, wat ze lezen, luisteren en kijken, en proberen daar op in te spelen. Veel van ons bereik komt van earned media, dus media-aandacht omdat iets wat wij doen of vinden in het nieuws komt. Wij zitten met ons werk vaak dicht op het nieuws, en hebben een goed netwerk van journalisten die ons weten te vinden als iets gerelateerd aan ons werk in het nieuws komt, of die wij weten te vinden als we denken dat we ergens nieuws mee kunnen maken. Daarnaast worden we vaak als expert uitgenodigd in bijvoorbeeld podcasts of op evenementen. Een andere belangrijke manier is mond-tot-mondreclame. Er zijn veel mensen die zich betrokken voelen bij ons werk, omdat ze bijvoorbeeld vrijwilliger zijn, doneren of onze nieuwsbrief lezen. Zij zijn als het ware onze belangrijkste ambassadeurs, en praten over ons werk tegen anderen. Ook zo kunnen we nieuwe doelgroepen bereiken.”

Wat is jullie grootste uitdaging als het aankomt op impact maken met de toolbox?
Esther: “De soorten reclame of aandacht die ik net noemde, zijn vaak van de lange adem. Door advertenties op sociale media te gebruiken krijg je met relatief heel weinig moeite, relatief veel bezoekers of clicks. Wij moeten meer moeite doen, haakjes vinden of met meer mensen praten om ons werk te verspreiden. Aan de andere kant zijn bezoekers van onze website vaak meer betrokken dan iemand die eenmalig een advertentie op sociale media voorbij ziet komen.

Wil je ook impact maken met een digitaal product?

Wij helpen je graag met het bereiken van jouw doelgroepen. Neem contact op met Rozemarijn voor een vrijblijvende kennismaking.

Neem contact op