Eerlijk campagne voeren: kan dat eigenlijk wel?

Verschillende ogen kijken naar een wachtwood en enveloppen
juni 16, 2022

(On)ethische keuzes maken: je doet het onbewust, de hele dag door. Want als je browst, accepteer je (on)bewust dat je een groot deel van je privacy inlevert. Cookies, tracking, inloggegevens, en zelfs je bankrekening invullen – je denkt er waarschijnlijk niet eens meer bij na. Wij ook niet. Maar als je bezig bent met een betere wereld, kan je digitale gedrag niet achterblijven. Daarom doen we bij Multitude al een paar maanden onderzoek naar de wereld van ethische marketing. Spoiler: het bestaat, en wij gaan wat we leren met je delen.

Net als de omslag van fossiel naar duurzaam, is er ook een omslag nodig in digitaal denken. Want werken aan een betere wereld sijpelt door in al je processen, ook als die nagenoeg onzichtbaar zijn. Wel ethisch handelen / ondernemen in ‘de echte wereld’, maar niet goed doen met je data, tracking, cookies en campagnes? Die twee vinden we bij Multitude al een tijd niet meer verenigbaar.

Eerder werkten we daarom aan Doe Goed Met Data i.s.m. Social Enterprise NL en Diversion. Dat is een online toolkit waar maatschappelijk gedreven organisaties leren hoe ze ook digitale impact kunnen maken: met hun data. En ook consumenten verwachten een maatschappelijk verantwoord digitaal beleid, zeker van organisaties die zich laten voorstaan op ‘goed gedrag’. Over consumenten gesproken: voor Bits of Freedom maakten we Fixjeprivacy.nl, waar iedere eindgebruiker van 8 tot 88 diens digitale veiligheid kan verbeteren.

Maar ethische marketing gaat over veel meer dan alleen data. Ons onderzoek legt veel meer onbewuste & impliciete keuzes bloot. Hoe toegankelijk is je website bijvoorbeeld? Draaien ze op groene servers? En hoe bedrijf je je marketing / communicatie op een ethische manier? Hoe voer je ‘eerlijk’ campagne? En kan het eigenlijk wel zonder tracking en cookies als je je bereik, targets en bijbehorende impact wilt behouden? En hoe bereik je je doelgroep, zonder dat je die doelgroep dwingt online onethische keuzes te maken? De afgelopen maanden is onze onderzoeksstagiair Jente aan de slag gegaan om dit in kaart te brengen. Samen met andere marketingexperts uit het veld nemen we ethische marketing onder doe loep – wat houdt dat eigenlijk in?

“Ethische marketing is het maken van een moreel juiste beslissing in het verkopen of aanbevelen van je producten of diensten aan je doelgroep waarbij je people en planet belangrijker vindt dan profit.”

Daar valt dus nogal wat over te vertellen. Veel marketing- en communicatiemanagers hebben bovendien verschillende definities van het begrip. Even uitleggen wat ethische marketing is kan – en hoeft – gelukkig niet in één blog. De komende tijd gaan we daarom stap voor stap meer uitleg geven, en maken we onze kennis toegankelijk voor iedereen die met marketing en communicatie te maken heeft.

We hebben ons gericht op 3 pijlers:

  • Groen/duurzaamheid
  • Maatschappij/sociaal
  • Tech/data

Houd onze socials in de gaten, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor de volgende update!

Wil je meer weten over ethische marketing?

Stuur een bericht naar Rozemarijn