Waarom bewijs essentieel is bij het maken van duurzame claims

maart 16, 2022

We zien het steeds meer voorbij komen: bedrijven die claimen hun steentje te willen bijdragen. Een goede ontwikkeling natuurlijk, behalve als het lege beloftes zijn. Eindgebruikers hebben behoefte aan bewijslast, en verwachten meer inzicht in je stappenplan dan mooie woorden.

Want als je die bewijslast niet hebt, word je genadeloos afgestraft. Niet alleen door eindgebruikers, zoals de reacties in dit voorbeeld van Ace&Tate illustreren, maar ook door de Reclame Code Commissie. Zo blijkt Alpro toch niet zo Good for the planet, zijn scooterbedrijven Felyx en Go Sharing niet zo duurzaam als ze zelf beweren, en is Shell niet de energietransitie-aanjager zoals ze zelf roepen. Ze werden met de neus op de feiten gedrukt. Waarbij de woordvoerder van Felyx het nog een ‘semantische’ discussie noemt, ziet de commissie het voor wat het is: greenwashing. Een markt veroveren met lege woorden en daarmee de consument misleiden? Kan dus echt niet meer.

Hoe je mensen wel aan je bindt? Door te laten zien dat je verantwoordelijkheid neemt. Zo leg je het bij jezelf, in plaats van de consument. Wat doe jij om duurzaam te worden, en ethischer te werk te gaan? Door eerlijk te communiceren, maak je van de ethische keuze, de logische keuze. En dat hoeft helemaal niet zwaar te zijn, bewijslast kan zelfs op een leuke, luchtige manier worden gebracht. Zo geeft Seepje een helder overzicht, inclusief duidelijk (en daarmee niet verhullend) taalgebruik.

Maar welke duurzame claims durf je dan te maken en heb je genoeg bewijs voor?
Niemand verwacht in ieder geval dat je morgen al 100% duurzaam of ethisch te werk kan gaan, maar te kleine stapjes kunnen ook tegen je werken. Durf aansprakelijk te zijn, en blijf transparant over je ambities. Waar staat je organisatie over 5 jaar? Beantwoord deze vraag gedurende de komende jaren, en wees eerlijk over de stappen die je zet om daar te komen. Met andere woorden: deel je actieplan.

Kijk naar Fairphone en Marqt, met trots onze opdrachtgevers. Beiden bouwen een eerlijke keten op, waarmee ze aan de rest van de industrie laten zien dat het wél kan. Natuurlijk halen ook zij hun doelstellingen niet altijd, maar ze zijn wel consequent transparant over hoe ze hun grondstoffen, partners & leveranciers kiezen en hoe ze daarop toezien. Daarmee bouwen ze geloofwaardigheid op onder bestaande en nieuwe klanten, en zwengelen ze verandering aan binnen hun eigen sector. De rest heeft dan eigenlijk geen goed excuus meer om hun goede voorbeeld niet te volgen – het kán namelijk.

Kortom: eerlijk duurt het langst. We zullen nieuwe manieren van ondernemen moeten omarmen als onze toekomst ons lief is. Het gaat er dus niet om óf je meedoet, maar wanneer.

Ben je klaar voor een strategie, branding & communicatie die je eindgebruikers meeneemt in die omschakeling? Wij zijn experts in het vertellen van het verhaal van morgen.

Stuur een bericht naar Rozemarijn