Amsterdam Museum

Een inclusieve stadscultuur, ook in tentoonstellingen

Het Amsterdam Museum vroeg ons om de merkidentiteit van Refresh te ontwerpen; een nieuwe tweejaarlijkse manifestatie waarin hedendaagse makers laten zien hoe migratie, gentrificatie en het koloniale verleden van Nederland de dynamiek van de stad beïnvloeden. Want hoewel Amsterdam bekend staat om haar diverse stedelijke cultuur, wordt diezelfde cultuur vaak niet op een inclusieve manier vertegenwoordigd in musea. En de stad als geheel representeren kan alleen als alle stemmen worden gehoord. Het systeem dat we ontwierpen, biedt een platform voor al deze diverse stemmen, verhalen en kunstwerken, en verankert ze stevig in het stedelijk landschap van de stad.

 

Verschillende percepties binnen één verhaal


SluitenMeer lezen

Refresh Amsterdam is sinds 11 december 2020 te zien in het Amsterdam Museum. De eerste editie, ‘Sense of Place’ werd georganiseerd in samenwerking met Amsterdamse cultuurhuizen: De Appel, CBK Zuidoost, Compagnietheater, OSCAM, Rijksakademie van beeldende kunsten, SEXYLAND en The Black Archives. ‘Sense of Place’ gaat over mensen en hun perceptie van een plaats. Steden zoals Amsterdam zijn constant in beweging en daarom niet los te koppelen van al die verschillen in achtergrond, cultuur, traditie en perceptie. Refresh Amsterdam vertrekt vanuit het besef dat stadscultuur bestaat uit de ervaringen van mensen met allerlei verschillende dynamieken.

De naam zegt het al; Refresh vernieuwt de stedelijke chronologie van Amsterdam. Daarom hebben we een visuele identiteit ontworpen die hetzelfde doet. Om een levendig en dynamisch systeem te creëren dat altijd in beweging is, werkten we samen met fotograaf Kevin Osepa en stedelijk collectief United Painting. Het systeem verbindt niet alleen het werk van hedendaagse makers, maar maakt van alle deelnemende locaties één dynamisch verhaal.