Het Concertgebouw
Bekijk video

Experimenteren in het hoogsegment. Zo komt de millennial wél

TRACKS brengt de beste klassieke 'tracks', theater en verhalen samen in de kleine zaal van Het Concertgebouw Amsterdam. De klassieke huisstijl van Het Concertgebouw sluit niet optimaal aan bij de doelgroep. Daarom ontwikkelden we een opvallende en kleurrijke 
stijl voor TRACKS, die toch past bij Het Concertgebouw als instituut. We branden 
elke TRACKS anders, zodat de vorm aansluit 
op de inhoud van het concert.

Het Concertgebouw Amsterdam wil een plek zijn waar jong en oud samenkomen om van muziek te genieten.


SluitenMeer lezen

Met zo'n 700.000 bezoekers per jaar lukt dat aardig, maar jonge cultuurliefhebbers komen relatief minder vaak naar concerten in het hoogsegment. Om deze groep gericht te bereiken bestaat TRACKS, een serie van vijf korte audiovisuele concerten met cocktails na afloop.

Elke editie van TRACKS bestaat uit twee concerten van een uur: één op donderdag- en één op vrijdagavond. Hierbinnen staat een instrument of verhaal centraal waaraan andere kunstdisciplines worden toegevoegd. De stukken die worden gespeeld, zijn bekende klassieke of moderne werken die worden gecombineerd met eigen composities en improvisaties. De muziek kan samengaan met videomapping, maar ook met fotografie, beeld of dans. Na afloop draait een DJ en is er ruimte voor borrelen en netwerken.

De vrij klassieke visuele identiteit van Het Concertgebouw gaf niet de volledige ruimte om het experimentele karakter van TRACKS goed uit te lichten. De opdracht aan Multitude was om een kleurrijke en opvallende branding neer te zetten die per TRACKS kan variëren, en toch aansluiting vindt bij Het Concertgebouw als instituut. In de branding vormt de T een visuele basis voor TRACKS als submerk. Om de grafische referentie met Het Concertgebouw te behouden is de lier uit het logo op elke uiting zichtbaar. De kleuren en beeldende elementen verschillen per TRACKS en zijn inhoudelijk verbonden aan de programmering.