Multitude

24 augustus

Verschilmaker Sjoerd den Besten (CJP) vertelt

Als we in een betere wereld willen leven hebben we verschilmakers nodig. Verschilmakers zijn mensen en organisaties die zien dat iets beter, schoner of eerlijker kan en zich daar sterk voor maken. Aan het woord: Sjoerd den Besten, creative producer bij CJP.

Wat is je achtergrond?
Ik heb Lifestyle & Design aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam gestudeerd, maar ik was er vrij snel achter dat conceptontwikkeling me beter ligt dan de uitwerking. Ik organiseer en bedenk liever. Ook tijdens mijn stages merkte ik dat ik het veel leuker vind om ervoor te zorgen dat een creatief proces ‘werkt’. Na mijn afstuderen kon ik aan de slag bij Het Nieuwe Instituut waar ik productie deed voor tentoonstellingen. Ook heb ik een tijdje als producer voor fotograaf Ari Versluis gewerkt.

Ik wilde graag in de creatieve sector blijven, maar wel in een organiserende rol. Die bleek bij CJP te liggen. Ik begon hier als Traffic Manager, nu ben ik Creative Producer. Als Traffic Manager zorgde ik ervoor dat alle interne en externe processen op elkaar aansloten. Als er een nieuwsbrief de deur uit moest zorgde ik dat dat op tijd gebeurde en dat de content niet te eenzijdig was, bijvoorbeeld door alleen maar evenementen in Amsterdam te vermelden. Ik houd ervan om kwaliteit en consistentie te bewaken.

Nu ben je Creative Producer. Wat houdt dat in?
Het liefst ben ik bezig met het bewaken van de communicatielijnen die CJP uitzet. Ik denk dat daar veel in te winnen was en is. We bestaan al 56 jaar en hebben een mooie geschiedenis om op terug te kijken. Tegelijkertijd moeten we vechten om de aandacht van een jong publiek dat niet warm loopt voor een standaard museumbezoek. We werken constant aan een cultureel aanbod waar jongeren wél enthousiast van worden. Waar je een 24-jarige mee op de bühne krijgt verschilt nogal eens, dus we moeten creatief denken zonder dat we ons CJP-dna verliezen. Het gevaar schuilt erin dat je zoveel experimenten naast elkaar laat lopen dat je als organisatie niet meer herkenbaar bent. Ik denk graag na over hoe consistentie kunnen behouden binnen onze huisstijl.

Wat is die missie precies?
Ik ben ervan overtuigd dat cultuur je op een andere manier naar de wereld om je heen laat kijken. Een film of een tentoonstelling kan je inspireren, activeren, ontroeren, of je laten ontsnappen. Dat is iets universeels. Heel kwaad worden van een documentaire zet verandering in werking, al is dat maar op kleine schaal. Zo’n ervaring kan lang in iemands leven doorsudderen, het kan denkbeelden veranderen. Dat gun ik iedereen, zeker op een leeftijd waarop de wereld extra verwarrend kan zijn.

Je richt je op een doelgroep die net met cultuur in aanraking komt.
Ja, en dat is best een lastige groep om te bereiken. Elke 18-jarige leerling in Nederland krijgt van CJP een cultuurkaart of een MBO-Card. Daar hoeven ze niks voor te doen, die krijgen ze in de klas. Dat maakt het meteen een beetje suf. Je krijgt het op school en het gaat over cultuur, dat is niet de meest sexy combinatie. Er alleen al voor zorgen dat iedereen z’n envelop openmaakt en z’n pas activeert is een grote uitdaging. En ik kan het me helemaal voorstellen, toen ik zelf op de middelbare school zat ging ik heus wel eens naar een museum, maar ik was vooral bezig met stiekem roken en verliefd zijn. De belevingswereld van een jongere draait nou eenmaal niet primair om cultuur. Maar er zijn wel degelijk manieren om ze te prikkelen.

Hoe kwam je aan de ingrediënten om restaurantwaardig eten mee te maken?
Nou, dat was best hectisch, want we werkten ook nog bij Albert Heijn in die begintijd. We hebben een hoop zelf moeten uitvinden, ook hoe we met ons karretje langs de winkels gingen en eten ophaalden. Toen had Instock ook nog geen enkele naamsbekendheid op de winkelvloer, zie maar eens dat je je verhaal over de bühne krijgt bij de supermarktmanager. Gelukkig hadden we wel veel persaandacht en was het restaurant de eerste weken compleet volgeboekt.

Welke rol speelde branding daarin?
Als je met verspilde producten werkt is het extra belangrijk dat je goed uitlegt wat je doet. We gebruiken geen producten die over de datum zijn, alles is voedselveilig. We gebruiken deze producten omdat ze heerlijk zijn én omdat ze positief bewustzijn creëren. En we staan de hele dag culinair te koken zodat er niet over ons wordt geschreven als ‘kliekjesrestaurant’, dat zou niet bijdragen aan de beeldvorming en komt ook niet overeen met wat we echt doen. En ook bij de leveranciers van reststromen is dat belangrijk, je wilt niet dat mensen zich afvragen wat die jonge gasten met je reststromen komen doen in je magazijn. Daarom hebben we vanaf het begin heel duidelijk ingezet op beeldvorming: altijd t-shirtjes aan met ons logo erop, badges opgespeld, een herkenbare bedrijfsauto. Na een paar weken wisten mensen wat ze aan ons hadden, en konden we groeien.


Hoe groeiden jullie?
We wilden enerzijds verrassen met verspild eten, maar we wilden ook heel snel verschillende concepten neerzetten met Instock. Ook in die zin werkten we aan onze beeldvorming, want we wilden zoveel mogelijk energie uitstralen. Foodtrucks, catering, pop-ups, we zagen overal kansen. Achteraf hadden we soms kunnen zeggen: hier zijn we nog niet klaar voor, maar aan de andere kant, je bent nooit ergens hélemaal klaar voor. Soms kun je maar beter volle kracht vooruit gaan als ondernemer en het wiel uitvinden terwijl je al rijdt. Zolang je dat doet vanuit je kernwaarden en bedrijfsfilosofie kan er niet zoveel misgaan. En de volgende keer gaat het nog beter.

We staan de hele dag culinair te koken zodat er niet over ons wordt geschreven als ‘kliekjesrestaurant’. Dat zou niet bijdragen aan de beeldvorming en komt ook niet overeen met wat we echt doen.

Bart Roetert medeoprichter van Instock

Wat zijn de volgende stappen voor Instock?
We hebben nu restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht, en we willen graag uitbreiden naar Rotterdam. Daarnaast hebben we net Instock Market gelanceerd, onze online marktplaats tegen voedselverspilling. In ons food rescue center zamelen we overschotten en imperfecte producten in, en chefs kunnen dagelijks online bestellen wat er ‘in stock’ is. Zo kunnen reststromen ook naar andere horeca brengen. En, waar ik heel trots op ben: op een aantal Nederlandse ROC’s is de Instock-filosofie nu onderdeel van het lesprogramma. Jonge chefs leren nu tijdens hun opleiding al hoe je circulair kookt en inkoopt, gebaseerd op onze methode. Geweldig toch?

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Nieuws

Onlangs gestart bij Multitude: Thayenne

Multitude breidt uit met content marketeer!

Nieuws

Op excursie naar verschilmakers: notitieboekjes maken van afval en krekelburgers met bitterballen van paddestoelen

Elke drie maanden gaan we op bezoek bij social enterprises waar we meer over willen (w)eten!