Multitude

1 juni

Sanne vertelt over MultiDays

Multitude werkt voor verschilmakers; organisaties die vinden dat iets anders kan en moet. Niet elke verschilmaker staat financieel meteen op eigen benen. Eén dag per maand maken we onze agenda’s leeg en werken we met gesloten beurzen met de verschilmakers van morgen. We noemen het een MultiDay. Aan het woord: Sanne Walvius, ontwerper bij Multitude.

Wat deed je voor je bij Multitude kwam werken?
Ik heb eerst Multimedia Design gestudeerd in Groningen. Dat was een vrij brede studie die over veel meer ging dan grafisch ontwerpen. De opdrachten waren niet altijd even uitdagend, maar toen ik tijdens mijn stage aan projecten in de Groningse culturele sector kon werken wist ik dat ik grafisch ontwerper wilde worden. Ik ben naar de kunstacademie in Arnhem gegaan, en na mijn afstuderen kon ik bij ontwerpbureau LUST aan de slag als trainee. Bij LUST wordt veel geëxperimenteerd, daardoor leerde ik snel wat voor type ontwerper ik zelf ben en in wat voor omgeving ik graag werk. Toen kwam Multitude op mijn pad. Ik werk hier alweer een jaar met veel plezier.

Aan welk type opdracht werk je het liefst?
Ik ontwikkel graag visuele identiteiten. Elke organisatie staat ergens voor en heeft een verhaal te vertellen. Dat in vorm tot uiting te laten komen ligt me goed, en het is ook heel leuk om opdrachtgevers te laten zien wat we voor ze maken. Ze zijn natuurlijk zelf expert in wat ze doen, maar zodra ze moeten gaan communiceren met hun doelgroep hebben ze vorm nodig om een boodschap over te brengen. Om die boodschap tot leven te laten komen ontwerpen we allerlei deliverables, zoals campagneposters, een interactieve website, of animaties. Daar kun je een opdrachtgever echt mee verrassen.

Daarnaast dacht ik altijd dat ik geen boekontwerper was, maar ik ben afgestudeerd met onder andere een eindexamencatalogus en heb vorig jaar het 3D Printing Handbook voor 3D Hubs gemaakt. Nu werk ik aan een boek over de kunstcollectie van het Leids Universitair Medisch Centrum, die bestaat dit jaar 40 jaar. Zo’n collectie is divers en multidisciplinair, er komen manshoge sculpturen in voor maar ook mediakunst en kleine grafieken. Het boek moet al die werken én het LUMC als instituut recht doen, en moet het natuurlijk een schitterend ontworpen boek worden. Dat soort uitdagingen vind ik heel leuk.

Daarnaast heb je elke maand een MultiDay. Hoe ziet zo’n dag eruit?
Samen met David werk ik aan een zelf geïnitieerd online ‘duurzaamheidsdashboard’. Dat wordt een plek waar organisaties kunnen testen of en hoe duurzaam ze werken. Duurzaam werken gaat over veel meer dan een biologische lunch op tafel zetten. Veel van onze opdrachtgevers werken op een andere manier dan hun concurrenten. Dat betekent dat er ook andere oplossingen voor nodig zijn om als bedrijf te groeien. Die oplossingen willen we op een laagdrempelige manier inzichtelijk maken voor onder andere social enterprises. Zo laten we ontwerp een aanjager zijn van positieve verandering.

Op een MultiDay ben je nog steeds ontwerper. Waarom is die dag zo anders?
Ik vind het ritme van de MultiDay fijn. Het kan voorkomen dat ik een hele week non-stop aan één van onze ‘normale’ projecten werk. Omdat er altijd een paar weken tussen MultiDays zitten kom je tussentijds tot nieuwe inzichten. Daarnaast heb ik een langere focus, ik hoef geen mailtjes te beantwoorden of spoedjes tussendoor op te lossen. Ik werd er zelfs een beetje zen van, haha. Het voelt als een workshopdag, je kunt op eigen initiatief je vakgebied inzetten voor organisaties die de wereld op hun manier beter maken. Het is een andere, afgebakende manier van werken terwijl je wel inhoudelijk met je vakgebied bezig bent.

Kom je tijdens een MultiDay tot nieuwe inzichten?
We werken wel met een interne planning, maar niet met de planning van een opdrachtgever. Daardoor kunnen we onderzoeken hoe we als als ontwerpbureau verduurzaming kunnen versnellen. Normaal gesproken heb je als ontwerper in de eerste plaats een dienstverlenende rol; je geeft de best & mooist mogelijke vorm aan de propositie van een opdrachtgever. Nu begint het bij ons: hoe kunnen we een ontwerpbureau zijn dat verschilmakers sneller hun doelen laat behalen? Dat zet een andere manier van denken in beweging.

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Interview

Een gesprek met verschilmaker Renée Frissen

Over OpenEmbassy, het expertisecentrum voor integratievraagstukken

Interview

Verschilmaker Femke Pluymert aan het woord

Een interview met de adjunct directeur van Diversion