Multitude

15 mei

Op virtuele excursie naar verschilmakers: Chocolatemakers

Even dachten we dat ons kwartaaluitje door onze thuiswerkende neuzen werd geboord, maar een paar dagen geleden vielen er plots mysterieuze pakketjes op onze deurmatten. Wat daarin zat? Drie repen chocolade, gebrande én ongebrande koffiebonen, en de uitnodiging om aan te schuiven bij een virtuele tour door de fabriek van Chocolatemakers.

Zo’n virtuele tour had Enver – mede-oprichter van Chocolatemakers – ook nog nooit gedaan, maar toen we het aan hem voorstelden was hij meteen enthousiast. Daar gingen we, met haarnetjes op achter onze laptops, mee zijn emissievrije chocoladefabriek in. Omdat we thuis allemaal samples in ons excursiepakket hadden zitten konden we precies volgen welke stappen een cacaoboon doorloopt voor ‘ie in een Chocolatemakers-reep terecht komt.

We troffen Enver op precies het goede moment, want het zeilschip van Chocolatemakers kwam net terug van een reis naar de Dominicaanse Republiek. Hoe dat kan, in deze tijd? Chocolatemakers haalt al haar cacaobonen op met haar eigen zeilschip, de Tres Hombres. Naast de smaak van hun repen is dat het intens bijzondere aan Chocolatemakers: geen ander chocoladebedrijf in Nederland heeft de cacao-keten van A tot Z in eigen beheer. Van branden tot verpakken, Enver en zijn partner Rodney doen alles zelf.

Dus ook al ligt de traditionele wereldeconomie voor een groot deel stil, de innovatieve productieketen van Chocolatemakers gaat, letterlijk, voor de (zeil)wind. Enver legt uit hoe hij elke stap in zijn productieketen laat bijdragen aan het milieu en het welzijn van anderen. Chocolatemakers zet herbebossingsprojecten op in Peru, Congo en de Dominicaanse Republiek. Boeren krijgen een eerlijke prijs en leren milieubewust verbouwen. En eenmaal in Nederland wordt de cacao met zo min mogelijk CO2-uitstoot verwerkt. Met opgeknapte machines die lopen op de zonnepanelen op het dak van de fabriek wordt de chocola verwerkt, verpakt en gedistribueerd.

Dat betekent wel dat een chocoladereep van Chocolatemakers €3,70 kost. ‘Maar dat zouden alle repen moeten kosten’, legt Enver uit. Zolang de milieukosten niet in de prijs van producten worden doorberekend blijven we hangen in business as usual. En die tijd is voorbij.’ Ter vergelijking: een kilo chocolade uit de ‘normale’ cacaoketen zorgt voor 4 kilo CO2. Bij Chocolatemakers is dat slechts een 0,5 kilo. Na het zien van de fabriek en het proeven van de verschillende chocoladerepen zijn wij sowieso verkocht.

‘Wij zijn er om te laten zien dat het wél kan, van A tot Z.’

Enver Loke mede-oprichter van Chocolatemakers

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Artikel

'Ook in corona-tijd: eerst denken, dan doen.'

Het virus verslaan met een app: het klinkt geweldig. Maar waarschijnlijk doet het meer kwaad dan goed. Aan het woord: Esther Crabbendam, campaigner bij Bits of Freedom.

Artikel

'Onderwijs in corona-tijd legt kansenongelijkheid bloot'

Opeens zitten ze thuis; studenten in kwetsbare situaties, zonder goede laptop of wifi. Hoe zorg je ervoor dat ze zich blijven ontwikkelen? Aan het woord: Emma Bennis, projectleider van Made By 020.