Multitude

12 december

Koffie met... Nick!

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar?

Maak iedere week nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met onze mede-oprichter Nick Topp.

koffie met nick
Nick's favoriete koffiemoment: filterkoffie op vakantie

Hoe sta jij als mede-oprichter en artistiek directeur centraal binnen de missie en visie van Multitude?
De missie en visie van Multitude is om vorm te geven aan verschilmakers, omdat zij bijdragen aan een positieve toekomst. Wij vinden dat deze mensen en organisaties meer gezien moeten worden. Ontwerp, maar ook steeds meer de toon en stem, zijn hier een belangrijk onderdeel van. We faciliteren voor verschilmakers een groter podium zodat zij een groter bereik kunnen krijgen, maar ook meer maatschappelijke en sociale impact kunnen maken. De missie van Multitude is om dit voor zoveel mogelijk verschilmakers en impactgedreven organisaties te doen. Daarbinnen heb ik mijzelf ontwikkeld om de juiste vorm te vinden voor de juiste verschilmaker. En ook te weten en te zien hoe die vorm wordt geïmplementeerd en vooral ook wat gebruikers ermee kunnen, niet alleen in de maatschappij en het straatbeeld, maar ook online. Mijn rol is om dat steeds te toetsen en daar ook nieuwe vormen voor te bedenken, omdat ik er in geloof dat je als verschilmaker juist een nieuwe norm moet creëren op basis van vorm. Als mede-oprichter van Multitude zijn we daar altijd mee bezig geweest binnen Multitude. Mijn focus daarbinnen ligt op creatie, samen met iedereen die hier werkt natuurlijk. Samen vertalen we die strategieën naar vorm. 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit voor jou?
Meestal breng ik ‘s ochtends mijn zoon naar de opvang, nadat ik veel te vroeg opsta. Soms blijft hij thuis met zijn moeder of met oma. Dan kom ik meestal tussen 8 en half 9 aan op kantoor. Dan drink ik altijd eerst een kopje koffie terwijl ik mailtjes beantwoord en kleine to-do’s probeer weg te werken. Vervolgens start ik aan de langere projecten. Het kan zijn dat ik zelf aan het ontwerpen ben, of UX trajecten aan het doen ben. Natuurlijk komen hier ook veel overleggen aan te pas met de andere ontwerpers. Vaak bekijk ik ook hun werk, of besteed ik tijd aan het doen van onderzoek voor projecten. Dit doe ik eigenlijk heel de dag door. Tussendoor zijn er ook vaak afspraken ingepland, zoals presentaties voor opdrachtgevers, kick-offs voor nieuwe projecten of workshops voor het ontwikkelen van websites. Eigenlijk verschilt elke dag heel veel, maar ook weer niet, haha.

Ik denk dat de wereld beter zou worden als het grootste deel van de mensen eerst anderen zou helpen voordat ze aan zichzelf denken.

Nick Topp Mede-oprichter en creatieve directie

Waar droomde je van toen je klein was, en hoe heeft dat bijgedragen aan het werk dat je nu doet? 
Ik had als kind niet echt een droom om iets heel specifieks te worden. Maar ik vond het wel altijd heel leuk om te tekenen, zowel dingen die ik in boeken zag natekenen als inspiratie opdoen en zelf iets nieuws te creëren. Ik was eigenlijk altijd wel met tekenen bezig. In die zin was mijn keuze dus snel gemaakt om voor de kunstacademie te gaan in plaats van een sociale studie waar ik ook wel interesse in had. Ik was vrij snel overtuigd omdat ik het altijd wel leuk vond om dingen te maken. Dat klinkt heel cliché, want ik kan bijvoorbeeld echt niet klussen, dus op die manier dingen maken kan ik niet. Maar ik denk dat ik wel redelijk fantasierijk ben, om het zo maar te zeggen. Dus als het vroeger op papier was, kon ik altijd wel dingen dingen verzinnen en die ook omzetten naar iets beeldend. Ja, eigenlijk was het heel logisch dat ik een grafisch ontwerp studie ging doen en uiteindelijk ook grafisch ontwerper werd. Maar ik had niet echt een specifieke droom. 

Kan je zeggen dat er iets uit je jeugd heeft bijgedragen aan de wil om voor verschilmakers te werken? 
Nou, wat ik al zei, ik was altijd al geïnteresseerd in sociaal-maatschappelijke problemen en hoe ontwerp kan bijdragen aan oplossingen ervoor. Ook hoe ontwerp een betekenis van iets kan veranderen en hoe het wordt geïnterpreteerd binnen verschillende culturen of maatschappijen heeft me altijd gefascineerd. In die zin is het misschien een logisch vervolg dat wij die stap hebben genomen om ons daar als ontwerpers op te focussen. 

Wat vind je het meest inspirerend aan het werk dat je doet?
Wanneer opdrachtgevers ons vragen om dingen voor ze te maken, om dingen te creëren, dat vind ik het leukste om te doen, vooral samen met anderen. En om dan te laten zien aan mensen. En hopelijk zijn ze er heel blij mee en begrijpen ze het, wat gelukkig vaak het geval is, haha. Maar ja, dat moment dat wij echt iets maken dat iemand anders zelf niet kan. Wij kruipen dan in iemands anders gedachten en vertalen diens ideeën naar iets zinvols, iets dat een impact maakt en dat mensen begrijpen. Dat vind ik het leukste om te doen en vooral de reacties die daarop volgen zijn altijd inspirerend. 

Wat doe je op je vrije dagen?
Op mijn vrije dag doe ik het liefst iets leuks met mijn zoon Madé (1,5) of sta ik lekker in de keuken. Het liefst Aziatisch eten; Japans, Koreaans, noem maar op. Op zaterdagen voetbal ik altijd. Ik sport heel graag. Wel steeds minder dan vroeger, maar ik ga nog steeds redelijk vaak. Ik merk dat ik ook weer vaker wil tekenen in mijn vrije tijd, hoewel ik er nog niet heel veel aan toe kom. Maar doordat het team flink is gegroeid in de afgelopen tijd heb ik nu meer een aansturende rol. Dat maakt dat ik in mijn vrije tijd weer meer behoefte heb om creatief bezig te zijn!

Heb je in de 7,5 jaar dat Multitude bestaat ooit iets gedaan wat je nu anders zou doen als je het over mocht doen?
{lange stilte} Nee, eigenlijk niet. Misschien dat we ons nog sneller hadden kunnen ontwikkelen als digitaal bureau, maar ik heb geen spijt van de manier waarop we ons nu ontwikkeld hebben. Ik denk dat onze evolutie tot nu toe, ons ook wel een bepaalde eigenheid heeft gebracht omdat we die transitie op onze eigen manier hebben gedaan. Maar, vanuit een bedrijfsmatig oogpunt was het wellicht beter geweest als we sneller die keuze hadden gemaakt om digitaal ontwerp te gaan implementeren. Maar ik zou voor de rest niets anders hebben gedaan. 

Stel dat je ervoor zou hebben gekozen om voor een werkgever te werken, voor welk bedrijf of welke organisatie zou je dan werken?
Ik zeg altijd dat als ik geen ontwerper was geworden, dat ik dan een sportjournalist zou zijn geweest, haha. Als ik voor een werkgever zou werken lijkt dat me wel tof. Welke krant maakt me niet zo uit, als het maar een goede krant is. En ik zeg altijd sportjournalist omdat het me gewoon heel leuk zijn om met sport als content bezig te zijn. Maar journalist lijkt me in het algemeen een heel tof beroep. 

Schrijf je ook graag? 
Opzich schrijf ik wel graag, ja. Of ja, ik vind het niet erg om te schrijven. Maar ik denk dat ik niet secuur genoeg ben om goed te kunnen schrijven, om het zo maar te zeggen, snap je wat ik bedoel? En je moet natuurlijk wel heel goed kunnen schrijven om journalist te zijn. Ik vind het wel heel leuk om teksten te schrijven waar ik mijn fantasie in kwijt kan, zoals Sinterklaasgedichten, haha. Ik zou wel graag heel goed willen en kunnen schrijven. Maar nee, ik zou mezelf niet iemand noemen die héél graag schrijft. De realiteit is dat ik een beetje schrijf zoals ik praat, dat is een beetje mijn probleem. 

Als je morgen zou opstaan met een superpower waarmee je één sociaal/maatschappelijk probleem in de wereld kan oplossen, wat kies je dan?
Ik denk dat momenteel de drang naar groei en meer moderne maatschappijen één van de grootste problemen is van onze tijd. Dat bedrijven altijd alleen maar willen groeien. Hier hangt natuurlijk heel veel mee samen. Ik denk dat een oplossing hiervoor zou zijn om een superpower te hebben waarmee je het algemene bewustzijn kan creëren dat dat niet nodig is. 

Hoe ziet jouw ideale toekomst eruit in dat opzicht?
Ik denk dat de wereld beter zou worden als het grootste deel van de mensen eerst anderen zou helpen voordat ze aan zichzelf denken. Dat betekent absoluut niet dat je niet goed moet zijn voor jezelf, maar op dit moment heb ik het idee dat wat daar tegenover staat; het helpen van anderen, vaker wordt vergeten dan toegepast. Ik quote dit trouwens uit een serie die ik nu kijk: ‘Watchmen’. Echt een vette serie. Een beetje anti superhero-achtige serie. Is ook gebaseerd op een comic book en een film. Echt een aanrader!

Als je de volgende studio trip zou mogen plannen met een oneindig budget, waar zou je het team dan mee naartoe nemen en waarom?
Dan maken we natuurlijk een treinreis van hier naar… wacht, hoe lang mag het duren?

Zolang als je wilt! 
Dan gaan we toch een treinreis naar de Alpen maken en gaan we daar lekker buiten zijn met z’n allen. Ik ben niet persé een avonturier, maar ik merk wel dat ik zo’n soort doe-vakantie fijn vind. Je hebt dan gewoon 1 doel: buiten zijn, en dat werkt volgens mij wel goed als vakantie. Je bent dan gedwongen om iets anders te doen samen, en volgens mij werkt dat wel goed voor je bedrijf. En ja, een treinreis zou ik in die zin doen omdat de Alpen gewoon goed bereikbaar zijn voor ons met de trein. Natuurlijk zou ik graag met het hele team naar Tokio gaan, maar met onze propositie is het gewoon niet verantwoord om 10 mensen met het vliegtuig te verplaatsen. We kunnen natuurlijk wel ons c02 compenseren, maar ik er zijn ook genoeg mooie dingen dichterbij die we wel kunnen doen. 

En last but not least: met welke opdrachtgever is het je droom om samen te werken? 
Ondanks dat het een cliché is: Patagonia. Ik kijk echt tegen Patagonia op omdat ze een super helder idee hebben over wat een verantwoordelijk bedrijf is, en dat in alle lagen van hun bedrijfsvoering doorvoeren. Het lijkt mij heel inspirerend om daar onderdeel van uit te maken en een ontwerplaag aan toe te voegen, natuurlijk wel op onze eigen manier. 

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Nieuws

Onlangs gestart bij Multitude: Andrei

Nieuw jaar, nieuwe collega!

Interview

In gesprek met verschilmaker Guido Maertens

'Wij vinden dat patiënten met hemofilie zichzelf, net als diabetici, medisch moeten kunnen monitoren. Wij maken de techniek waarmee dat mogelijk wordt.'