Multitude

6 augustus

Koffie met... Anne!

Onlangs begon Anne bij ons als content- en marketing stagiaire. Een rare periode om aan een stage te beginnen, maar gelukkig kunnen we elkaar sinds enkele weken weer zien op kantoor. De hoogste tijd dus om Anne eens fatsoenlijk voor te stellen.

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Ben je benieuwd wat Anne’s persoonlijke beweegredenen zijn om voor een purpose-driven bureau als Multitude te kiezen, en welke maatschappelijke problemen haar aan het hart gaan? Maak kennis met Multitude door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met Anne.

Anne's koffiemoment
Anne’s favoriete koffiemoment:
dalgona-koffie op warme dagen

Hoi Anne, wat leuk dat je erbij bent! Hoe bevalt het tot nu toe als contentstagiaire bij Multitude? 
Goed! Het was wel even wennen om weer stage te lopen. De laatste keer was in 2014. Maar ik vind het wel leuk om weer echt doelgericht dingen te leren. Het is een uitdaging!

Krijg je veel vrijheid bij Multitude om dingen te leren die misschien niet direct onder jouw rol vallen maar je wel interessant vindt? 
Ja, zeker. Ik heb natuurlijk op theoretisch vlak veel geleerd over marketing en content, maar hoe alles eraan toegaat in de praktijk, dat wist ik nog niet. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met het opstellen van een saleskit en een persbericht. Dat zijn dingen waar ik zelf nog helemaal niet aan had gedacht. 

Hoe was het om je stage vanuit huis te beginnen? Zo had je je stageperiode natuurlijk niet voorgesteld?
Nee, in eerste instantie niet natuurlijk. Maar mijn sollicitatiegesprek met Roos was ook al digitaal, dus toen het uiteindelijk allemaal doorging was het wel zo gepland. Maar het is natuurlijk wel heel anders. Ik mis het vooral om collega’s echt te leren kennen en echt de sfeer in het team mee te maken. Alle werkzaamheden kunnen natuurlijk makkelijk vanuit huis gedaan worden, maar je plekje vinden binnen een digitaal team is toch wel een uitdaging van een ander level. Nick vroeg me op een gegeven moment: “Heb je al een beetje een beeld van hoe lang mensen zijn? Want dat zal je wel verbazen”. Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht, haha. 

Steeds meer mensen openen hun ogen voor het onrecht dat al decennia lang geworteld zit in de maatschappij. Ik denk dat het belangrijk is om die beweging voort te zetten.

Anne Groos content & marketing stagiaire

Je hebt een achtergrond in toerisme. Welk traject heb je doorlopen voordat je bij Multitude terecht kwam? 
Ik heb eerst een tijdje gewerkt bij mijn stagebedrijf in Oslo, Noorwegen. Daar ben ik ook afgestudeerd. Ik had destijds al twijfels of ik in de toerismebranche wilde blijven, of dat ik liever iets met marketing ging doen, omdat ik tijdens mijn werk al een beetje mocht proeven van copywriting en e-mailmarketing. Ik heb toen een online marketingcursus van LOI gevolgd, wat ik heel leuk vond, maar toch ben ik in de toerismewereld blijven hangen. Ik had totaal geen werkervaring op het gebied van marketing dus het was natuurlijk niet makkelijk om daar werk in te vinden. Maar toch bleef het knagen. Daarom heb ik uiteindelijk tegen mezelf gezegd “het is alles of niets”, heb ik het roer omgegooid en heb ik via De Upstarter een traject Content Creation gedaan, met workshops en een traineeship dat me uiteindelijk bij Multitude heeft gebracht. 

Waarom sprak een stage bij Multitude jou aan? 
Ten eerste de werkzaamheden. Dat waren vooral dingen waar ik al veel theoretische kennis over had maar nog geen praktijkervaring. Daarnaast is design echt een nieuw gebied voor mij, dus dat vond ik super interessant. Ik miste dat creatieve stukje echt in mijn vorige werk, dus hier was ik erg nieuwsgierig naar. En natuurlijk het feit dat Multitude werkt voor verschilmakers. Dat maakt het werk nog veel waardevoller. 

Voelt het nu alsof je je plekje hebt gevonden? 
Voor nu wel ja. Ik ben geen designer dus de wereld van design voelt nog niet helemaal als thuis. Maar voor nu zit ik wel op mijn plek. 

Waarom denk jij dat content marketing zo belangrijk is voor een creatief bureau? 
Ik denk dat de juiste combinatie van beeld en tekst heel belangrijk is. Ik ben ooit bij een fototentoonstelling geweest over vrouwen in Indonesië die daar waren tijdens de oorlog. Het waren hele mooie portretten, maar als je verder niets van de tentoonstelling weet dan blijft het daar ook bij; mooie foto’s van mensen. Ze hadden echter onder iedere foto een korte achtergrond van de persoon geschreven, waardoor het beeld nog 10x zo krachtig werd. Je kon echt de pijn voelen en zien in de ogen van de geportretteerden. 

Wat vind je het leukste aan schrijven?
Het overbrengen van een bepaalde boodschap of standpunt. Wat mij, vooral in toerisme, zo aantrok wat betreft marketing is het enthousiasmeren van mensen. Je kunt met marketing en het schrijven van goede content een product of dienst echt in de spotlights zetten voor de juiste doelgroep. Bij Multitude is dat denk ik ook wel toepasbaar. 

Als jij morgenochtend wakker zou kunnen worden met een superpower, welke zou dat dan zijn? 
Ik zou het liefste alle talen spreken die je maar kunt bedenken. Ik houd echt van reizen, het leren kennen van culturen en mensen over de hele wereld. Maar dat is natuurlijk wel wat moeilijk als je de taal niet spreekt. 

Welk probleem in de wereld gaat jou echt aan het hart?
Onrechtvaardigheid maakt mij echt kwaad. Ik vind dat iedereen op de hele wereld gelijke rechten, kansen en mogelijkheden zou moeten hebben. Genoeg eten, goed drinkwater, onderwijs, zorg, arbeidskansen, met respect behandeld worden, ga zo maar verder. 

Denk je dat er een manier is om algemene rechtvaardigheid voor iedereen te bereiken?
Ik denk dat we al een stapje in de juiste richting aan het gaan zijn. Er wordt eindelijk aandacht gegeven aan belangrijke issues die al heel lang spelen, en steeds meer mensen openen hun ogen voor het onrecht dat al decennia lang geworteld zit in de maatschappij. Dus ik denk dat het op dit moment vooral belangrijk is om die beweging voort te zetten. Hoe we daarna verder moeten, zou ik niet durven zeggen. Ik denk dat er genoeg verschilmakers zijn die hier verandering in kunnen brengen, maar die nog te weinig podium krijgen. Dat er nu eindelijk bewustzijn en besef wordt gecreëerd, kan dus alleen maar bijdragen aan het werk wat deze verschilmakers doen. 

Heb je een ultieme opdrachtgever waar je bij Multitude voor zou willen werken?
Nee, ik heb niet direct een bedrijf of organisatie op het oog, maar ik zou het wel heel leuk vinden om voor een verschilmaker in de kledingindustrie te werken. De kledingindustrie moet echt nog veel duurzamer worden, dus het lijkt me leuk om duurzame merken te helpen gevonden te worden door middel van mooie branding en goede content. 

Denk je dat verduurzamen van de kledingindustrie vooral in de handen van nieuwe, duurzame merken ligt of dat het juist moet gaan over minder produceren en tweedehands kleding nieuw leven inblazen? 
Ik denk dat het beide belangrijk is. Ik denk dat we eerst de fast fashion industrie moeten veranderen, zodat we kunnen gaan consuminderen in plaats van consumeren, en we daarmee de slow fashion industrie meer kans geven. Als er meer tijdloze collecties van hoge kwaliteit worden gemaakt, gaat deze kleding ook langer mee, dus kunnen die kledingstukken over 20/30 jaar nog steeds circuleren binnen de markt. Ik denk dat slow fashion tegelijkertijd ook helpt om de gelijkheid in de wereld te verbeteren. En om ervoor te zorgen dat mensen eerder voor een duurzaam alternatief gaan dan voor een t-shirt in de sale van €5, denk ik dat het belangrijk is dat er eerst meer duurzame merken op de markt komen. Voorheen was ik zelf ook van het veel kopen voor zo weinig mogelijk, maar nu heb ik sinds maart al geen nieuwe kleding meer gekocht. Ik merk dat die behoefte steeds meer afneemt, en dat ik steeds meer kijk naar tijdloze opties. Dus ik denk dat het zeker mogelijk is. 

Ga je nog op vakantie dit jaar?
Ik hoop het! Als ik nergens over na moet denken ga ik het liefst zo ver mogelijk, met het vliegtuig… haha. Maar anders hoop ik misschien nog naar Kroatië te kunnen gaan dit jaar. Dat stond eigenlijk al op de planning, dus het zou leuk zijn als het daar nog van komt.  

Weet je al wat je na je stage bij Multitude gaat doen?
Eerlijk gezegd niet. Ik ben nog nieuw in de wereld van copy & contentmarketing dus ik ben vooral mijn netwerk aan het uitbreiden en een beetje de kat uit de bomen aan het kijken. Het is natuurlijk ook nog even afwachten hoe de arbeidsmarkt zich in de komende paar maanden gaat evolueren. 

Wat is jouw droombaan? 
Zelfstandig en helemaal vrij zijn als digital nomad. Dan trek ik de wereld rond en schrijf ik travel blogs over alle leuke reizen die ik maak in alle oneindige talen die ik dan spreek, haha! 

Dus toerisme blijft kriebelen.  
Ja, eigenlijk wel. Ik merk dat ik die vrijheid gewoon wel nodig heb. Ik denk niet dat ik zo snel zou kunnen wennen aan een fulltime kantoorbaan.  

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Artikel

Multitude is officieel B Corp gecertificeerd!

Hoera voor nog meer impact

Nieuws

Samen voor een inclusieve bedrijfscultuur

Black Lives Matter: maandelijkse update