Multitude

18 oktober

Een interview met verschilmaker Tim Glandorf (Marqt)

Als we in een betere wereld willen leven hebben we verschilmakers nodig. Verschilmakers zijn mensen en organisaties die zien dat iets beter, schoner of eerlijker kan en zich daar sterk voor maken. Aan het woord: Tim Glandorf, marketingcommunicatie expert bij Marqt.

Hoe ben je bij Marqt terechtgekomen?
Ik liep stage bij Urban Green, een stadstuin in de Schinkelbuurt in Amsterdam. Dat was een te gek bedrijf, maar helaas ging het tijdens mijn stage failliet. De algemeen directeur van Urban Green was de partner van Meike Beeren (een van de oprichters van Marqt, red.). Marqt bestond toen een paar jaar en ik vond Meike’s visie op de voedselketen razend interessant. Toen ben ik overgestapt naar Marqt, waar alles op z'n plek viel. Ik studeerde af op het hergebruik van materialen binnen het Marqt-ecosysteem.

En toen?
Na mijn afstuderen mocht ik blijven en werd ik in het diepe gegooid: we openden winkels in Rotterdam. Marqt had al een paar vestigingen in Amsterdam en Haarlem die goed liepen, maar in Rotterdam kenden mensen ons nog niet. Ik ben samen met een collega een half jaar naar Rotterdam verhuisd om dat traject goed te kunnen begeleiden. Het klinkt nu misschien een beetje gek, maar het voelde echt als een grassroots campagne om Rotterdam voor te bereiden op Marqt. We hebben toen een groot scala aan communicatiemiddelen ingezet, zoals buurtflyers en het organiseren van een complete stadsboerderij. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, na dat half jaar draaiden deze filialen goed. Terug in Amsterdam mocht ik dat kunstje herhalen voor andere filialen. In en rondom alle Marqten organiseren we allerlei acties en evenementen. Omdat ik de winkels van haver tot gort ken kan ik campagnes ontwikkelen waarvan ik vrij snel weet dat de doelgroep erop aanslaat.

We zijn heel trots op de Marqt branding, maar die werkt vooral merkversterkend voor ons als organisatie. Eten heeft eigenlijk niks nodig, dat is al goed van zichzelf.

Tim Glandorf marketingcommunicatie expert bij Marqt

Wat doe je het liefst?
Ik werk het liefst aan campagnes waar behalve klanten ook de medewerkers enthousiast van worden. Onze spaaracties zijn daar een goed voorbeeld van, het is te gek om half Amsterdam met een Marqt-tas of -krat te zien fietsen. Daarnaast werk ik hard aan de waarborging van onze filosofie, het is nog belangrijker geworden om duidelijk te vertellen wie we zijn en waar we voor staan. Er is een hoop gebeurd in de food-sector sinds Marqt bestaat. Veel winkels bieden nu biologisch eten aan. Wat je veel merkt is dat ‘biologisch’ een synoniem voor ‘beter’ geworden is, terwijl dit maar één facet is van een beter voedselsysteem. Er is namelijk ook heel goed eten zonder biologisch keurmerk.

Hoe blijft een winkel die z’n tijd ver vooruit was een koploper?
Eigenlijk door te blijven doen waar we al vanaf het begin mee bezig zijn: het veranderen van de voedselketen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de minipruimen. Afgelopen zomer was er een overschot van 60.000 kilo pruimen die 3 millimeter te klein waren, supermarkten wilden ze daarom niet hebben. Toen we daar lucht van kregen hebben we het fruit vrijwel direct opgehaald, en binnen de kortste keren was het uitverkocht. Het ondersteunen van producten met een goed verhaal en het tegengaan van verspilling staan centraal bij Marqt. De voedselindustrie wordt beheerst door de laagste prijs en winst. Daar lijden de makers van ons eten onder, en de consument krijgt steeds minder waar voor zijn / haar geld. Er moet meer ruimte ontstaan voor boeren en telers. Marqt heeft dan ook een heel eigen kijk op duurzaam winst behalen. We hebben met Triodos Bank afgesproken dat 3% winst genoeg is om al je ambities waar te kunnen maken. Alle winst boven die 3% vloeit terug naar de medewerkers, klanten en leveranciers van Marqt. Dat is radicaal ander gedachtegoed, en nodig voor een duurzaam voedselsysteem.

Jullie klinken meer als een social enterprise die eten verkoopt, dan als een supermarkt.
Dat klopt ook. We zijn een sociale onderneming die de voedselketen wil veranderen. Onze winkels zijn hier tools voor, die zetten we in als marktplaatsen voor eten en drinken. We brengen de makers van goede producten in contact met de consument. En we bieden de leveranciers een eerlijke prijs. Dat is vanaf het begin onze ideologie, en die staat ondanks hypes en trends nog steeds sterk.

Welke plek heeft branding binnen dat verhaal?
Hoewel we heel trots zijn op alle branding binnen Marqt, werkt die vooral merkversterkend voor ons als organisatie. De producten zelf hebben eigenlijk niet zoveel nodig, die spreken voor zich. We vertellen daarom liever over de verhalen achter de producten. Let maar eens op hoe vaak op een etiket een mooiere versie staat van het eten dat in de verpakking zit. Bij ons staat het eten centraal. We schreeuwen ook niet met actieknallers, we prijzen alleen af wanneer we voedselverspilling tegen kunnen gaan.

En op communicatieniveau?
We willen de afstand van de consument tot zijn / haar eten verkleinen door te vertellen waar hun eten vandaan komt. Het verhaal van land tot mond beter uitleggen, met producten die gemaakt zijn met respect voor mens, natuur, milieu en dier. Je ziet dat ook op veel van onze posters, daar staat dan een levensgrote champignon op tegen een witte achtergrond, recht toe recht aan zonder opsmuk. Terug naar de basis. Dat is waar we voor staan. 

Bekijk onze Marqt case hier.

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Nieuws

Verschilmakersexcursie 1: rode peperpils & zeewierburgers

Elke drie maanden gaan we op bezoek bij social enterprises waar we meer over willen weten.

Nieuws

Een betere wereld begint op je bord

We maakten de branding voor een pop-up restaurant waar wetenschappers en food designers samenwerken aan een betere voedselcultuur.