Multitude

18 juli

Aan het woord: Tessa Wernink, ondernemer

Als we in de toekomst in een betere wereld willen leven hebben we verschilmakers nodig. Verschilmakers zijn mensen en organisaties die zien dat iets beter, schoner of eerlijker kan en zich daar sterk voor maken. Aan het woord: Tessa Wernink, Business for Good-ondernemer, podcaster en co-founder van Fairphone.

Hoe pakt het Nieuwe Normaal uit voor sociaal ondernemers? 
Ik heb het idee dat in onzekere tijden veel meer collectief leiderschap nodig is. Er zijn verschillende toekomstscenario’s wat mij betreft. Ik geloof dat business as usual niet houdbaar is, we moeten ons voorbereiden op wat klimaatverandering met onze samenleving gaat doen. Dat lukt alleen als we het persoonlijk leiderschap van mensen aanboren.

Waarom is dat belangrijk? 
De jongere generaties op de arbeidsmarkt zijn op zoek naar bedrijven die ethisch werken, naar bedrijven die op een verantwoorde manier invulling geven aan de toekomst. De oudere generaties zijn en waren daar relatief veel minder mee bezig. En op persoonlijk niveau: vroeger kon je prima directeur zijn zonder dat je goed in teams kon functioneren. Dat is nu ondenkbaar. 

Hoe komt dat denk je?
Ik denk niet dat het één goed is en het ander slecht, maar we staan voor zulke grote uitdagingen dat we leiders nodig hebben die vorm weten te geven aan een razendsnel veranderende wereld. Bedrijven moeten zich opnieuw kunnen inrichten, zodat iedereen kan meebewegen op het moment dat onze wereld verandert. Dat zag je ook tijdens de intelligente lockdown. Het is complex en chaotisch, en het werkt niet als 1 iemand top-down bepaalt hoe de beslissingen genomen worden. Dat bedoel ik met persoonlijk leiderschap. We kunnen ons alleen snel aanpassen als we de kracht bij mensen zelf laten.

Interne conflicten maken het lastig: een bedrijf wil bijvoorbeeld graag inclusief zijn maar is het nog niet. Dat proces is voor een buitenstaander niet transparant. Ga je daarover vertellen, of hou je het binnenskamers?

Tessa Wernink

Dus het gaat om intrinsieke motivatie doorweven op alle niveaus. 
In een snel veranderende samenleving heb je verantwoordelijke organisaties nodig. Als missiegedreven organisatie heb je vaak een team met heel betrokken mensen. Als je hen onderdeel maakt van de beslisstructuur, liggen er veel sneller oplossingen op tafel. 

Hoe doe je dat dan? 
Ten eerste gaat het om de waarden van het bedrijf. Wat betekenen die, en hoe zijn ze met elkaar in conflict? Want die conflicten maken het vaak lastig: een bedrijf wil bijvoorbeeld graag inclusief zijn maar is het nog niet. Dat proces is voor een buitenstaander niet transparant. Dus het gaat erom dat je dat proces zichtbaar maakt. Waarom heb je bepaalde beslissingen gemaakt, en wat zijn de plannen voor de komende tijd? En blijf je daar over vertellen, of hou je het binnenskamers? 

Volgens mij ben je in al je projecten op zoek naar hoe het wél moet. Je podcastserie (What If We Get It Right, red.) draait daar ook helemaal om. 
Ja, grappig. In de podcast ga ik er helemaal vanuit dat we de omslag weten te maken naar een duurzame wereld. Dat is het vertrekpunt. Overheden, de VN, de Europese Unie; we hebben met z’n allen duurzame doelen opgesteld. Maar hoe gaan mensen en organisaties deze doelen verwerken in hun organisaties? Als je verschil wil maken met je bedrijf verbind je je vaak aan dit soort doelen. En dan zijn je ambities niet alleen om als bedrijf geld te verdienen, maar om impact daar op hetzelfde niveau naast te zetten. 

Als je business for good inzet moet je flink aan de slag. Je beseft je ineens wat je allemaal nog niét doet. 
Precies! Intern geeft dat heel veel bewustwording en het trekt nieuwe mensen aan, omdat je laat zien waar je voor staat. Dat is ook waarom we Creatives for Climate begonnen zijn; zoveel creatievelingen hebben enorm veel talent dat ze betekenisvol willen inzetten. We zijn er heel blij mee dat zoveel mensen zich zo snel hebben ingeschreven. 

Als goede intenties niet worden gekoppeld aan slimme business gaat het bedrijf vaak weer ten onder. Hoe kijk je daar tegenaan? 
Ja, je hebt helemaal gelijk. Als je onderneming een vehikel voor verandering is, is het natuurlijk belangrijk dat je een goed verdienmodel hebt en dat je bedrijf ook financieel duurzaam is. Dat geeft spanning in de uitvoering, je komt hoe dan ook voor beslissingen te staan waarin je purpose op gespannen voet staat met je financiële doelstellingen. Voor dit soort vraagstukken hebben sommige grote bedrijven een integriteitsafdeling, maar de rest van de bedrijven moet dit naar de rest van de organisatie weten te delegeren. Ik ben voor dat laatste. Het is belangrijk dat medewerkers hun waarden mee kunnen nemen in hun werk. Veel sociale ondernemingen doen dat expliciet door hun purpose extern zichtbaar te maken. Maar als het niet verder gaat dan de buitenkant, voelen mensen dat haarfijn aan. 

Vind je dat elk bedrijf eigenlijk een BCorp zou moeten willen zijn? 
Ik denk dat de intentie van de BCorp heel goed is. Ik weet niet of certificering altijd het antwoord is op het eerlijk maken van een bedrijf. Ik denk dat het vooral een opleiding is voor bedrijven, want door de BCorp assessments ga je al je interne processen aanscherpen. Het is een transitie, en ik denk dat veel grote bedrijven bang zijn om zich als duurzaam te positioneren, maar wel bezig zijn met hoe ze als organisatie meer missiegedreven kunnen worden. Dat is niet genoeg, ben ik bang. Weet je, de wortels van crisis zijn verandering. Mensen zijn óf afwachtend, of ze denken: we hebben nú de kans om neer te zetten wat we belangrijk vinden. 

Benieuwd naar meer?

Bekijk hier onze case voor Fairphone, waar Tessa mede-oprichter van is.

Lees meer

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Gelukt!

Bedankt voor je inschrijving.

Meer talks

Interview

Koffie met... Amir!

Leer Multitude kennen door de ogen van één van de teamleden

Artikel

Voor de verschilmakers van morgen, recht uit ons hart!

1 vrijdag per maand werken we pro bono. Lees meer over MultiDay.