Met je merk bijdragen aan systeemverandering?

Communications Director Rozemarijn Koopmans Multitude Founder Praat over Systeemverandering
januari 27, 2022

2022 wordt het jaar van de nieuwe economie. Met groeiende aandacht en voorkeur voor verschilmakers veranderen we bestaande systemen en groeien we naar een wereld waarin mensen en de aarde boven profit gaan. Samen met onze opdrachtgevers laten we zien dat het ook anders, beter, kan. Een signaal naar de mainstream. Maar hoe laat je dat signaal ook op een verantwoorde manier de wereld ingaan? Doe je dat met big tech, of juist zonder?

Als je, zoals wij, met ethische organisaties werkt, roept dat op marketingvlak allerlei vragen op. Want hoe voer je op een ethische manier campagne? Is het wel wenselijk om mensen te targeten? Ze te tracken? Persoonlijke informatie over ze te winnen en bewaren? Organisaties als Lush en Patagonia besloten al helemaal te stoppen met social media omdat ze de algoritmes discriminerend vinden en social mediagebruik slecht voor de mentale gezondheid van hun medewerkers en klanten. Maar Lush en Patagonia zijn groot & gevestigd en kunnen het zich permitteren om van Big Tech te verdwijnen. Die ‘luxe’ hebben kleine, ethisch verantwoorde merken niet. Maak je niet juist meer maatschappelijke impact door wél gebruik te maken van algoritmes? Binnen marketing / targeting maak je veel impliciete keuzes die mogelijk grote impact kunnen hebben. Bij Multitude doen we hier al actief onderzoek naar, en zien we deze trend ook binnen de B Corp community. Aan het einde van dit jaar hebben we een vernieuwende Multitude Marketing Methode dat voor zowel opdrachtgevers als de planeet mooie resultaten gaat opleveren.

Van de ethische keuze de logische keuze maken?
Dat lukt alleen als je als merk eerlijk communiceert met je klanten, want consumenten prikken genadeloos door je heen als je verhaal rammelt. Het is belangrijk om transparant te zijn over de concrete stappen die je hebt gezet en gaat zetten. Zodra je als merk een duurzame claim neerlegt en daarmee A zegt, ontkom je niet aan ook B zeggen. Veel consumenten verwachten (terecht) een waterdicht verhaal op dat gebied en een expliciete uitleg hoe een oproep tot consumeren / uitstoten zich verhoudt tot een duurzame missie. Alpro werd vorige maand bijvoorbeeld nog teruggefloten door de ASA: zeggen dat je alternatief (havermelk) beter is voor de planeet dan ‘gewone’ melk wordt al als greenwashing gezien. In andere woorden: ‘less harfmful doesnt’ warrant a vague use of “good for the planet”’. De duurzame statements die we maken voor onze klanten kunnen dus niet zonder eerlijke bewijsvoering. Dat betekent dat je ook moet communiceren over de zaken die niet goed gaan. Zo blijf je weg van greenwashing en blijven je intenties niet alleen inzichtelijk, maar ook geloofwaardig. Wanneer je eerlijk over communiceert, zal je daar op de lange termijn voor worden beloond door je klanten met loyaliteit en brand love. In onze campagnes en content productie hebben we altijd oog voor deze ongemakkelijke waarheid en stimuleren we onze klanten om deze ook actief te delen.

Laten we samenwerken

Genoeg over ons, we zijn nieuwsgierig naar jou. Wil je ook voorlopen in de wereld van morgen?

Neem contact op