Multitude

26 November

Koffie met... Coco

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun doelgroepen te bereiken. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar?

Maak nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden, vandaag met onze ontwerpstagiaire Coco.

Hey Coco, hoe drink jij jouw koffie het liefst?
Ik moet je helaas teleurstellen, want ik drink eigenlijk alleen maar thee op het moment. Mijn favoriete drankje is Chai latte.

Oei, slechte punten voor ons! Helemaal niet inclusief natuurlijk deze rubriek. Oke, thee met Coco dus. 
Haha, ja! Chai met Coco. Klinkt best goed, toch? 

Even virtueel ‘op de thee’ dus, leuk! Ben je al een beetje gewend aan alle virtuele meetings?
Ja, inmiddels wel! Ik heb een maand op kantoor mogen werken voordat we de tweede lockdown in gingen. En toen ik solliciteerde had ik mij er natuurlijk al op voorbereid dat het gedeeltelijk vanuit huis zou zijn. Ik heb nog wel een kamer gezocht in Amsterdam voor het geval het nodig was. Achteraf gezien had dat niet gehoeven. Maarja, dat is niet te voorspellen. En ik ben toch blij dat ik die ene maand wel in de studio heb kunnen werken! 

Aan welke projecten heb je de afgelopen tijd gewerkt?
Ik mocht beginnen met het ontwerpen van campagneposters. Dat was meteen een goede binnenkomer, want de deadline viel op mijn tweede stagedag! Dat was wel heel leuk om te doen. Daarna heb ik mijn eerste eigen project gekregen. Dat was wel even wennen, omdat ik nog helemaal mijn eigen werkmethode moest vinden. Ik heb toen voor het eerst echt van begin tot eind aan een brand identity gewerkt. Dus beginnen met verschillende routes, per route alles uitwerken en feedback van de opdrachtgever implementeren. Dat is best wel veel werk. Maar nu doe ik dat voor de tweede keer voor een ander project en ik merk wel direct dat alles een stuk sneller gaat. Ik snap veel beter wat er van me wordt gevraagd en welke richting ik op moet gaan. Onlangs heb ik ook aan een animatie mogen werken. Dat was voor mij de eerste keer animeren. Dat vond ik echt heel leuk om te doen! Er was ook al een hele visuele identiteit dus ik kon binnen de lijntjes iets nieuws verzinnen. Dat ging eigenlijk heel vlot. 

Was er binnen een van die projecten een grote challenge die je hebt overwonnen (of nog moet overwinnen)?
Ja, ik kwam er onlangs achter dat ik eigenlijk helemaal geen ‘feeling’ heb voor fonts, haha. Er zijn er zoveel verschillende. Ik zie bijvoorbeeld wel het verschil tussen een serif en een sans serif, maar ik heb nog niet echt een gevoel voor welke fonts goed bij elkaar passen en welke helemaal niet. Dus af en toe kreeg ik in feedback van collega’s te horen “misschien moet je nog even verder zoeken”, want het is natuurlijk heel subjectief en er zijn niet echt regels waarom twee fonts wel of niet mooi bij elkaar passen. Dus dat is wel echt een leerdoel. Daarnaast, After Effects voor het eerst openen en daarmee aan de slag gaan, dat was ook wel even spannend! 

Op wat ben je het meeste trots tot nu toe?
De animatie! Het voelt op de een of andere manier gewoon veel indrukwekkender om iets met bewegend beeld te hebben gemaakt dan een statische afbeelding. Je ziet meteen dat er veel werk in is gestoken, en het is gewoon leuk om te naar te kijken natuurlijk. Het kost vaak evenveel moeite, of misschien nog wel meer, om een goed logo te bedenken en ontwerpen, maar het eindresultaat daarvan is een stuk minder spannend. Het lijkt me ook erg leuk om in de toekomst meer met animaties te kunnen doen. 

Op welke manier krijg jij de kans om persoonlijk bij te dragen aan de missie van onze opdrachtgevers?
Bij een van de projecten waar ik nu aan meewerk, merk ik dat ik als ontwerper echt een cruciale rol heb om de doelgroep (vaders en mannen) aan te spreken. Het project heeft een heel feministisch doel en ik voel dat ik daar persoonlijk echt een bijdrage aan kan leveren. 

Hoe is het voor jou om ineens 4 dagen per week 8 uur per dag te werken? 
De eerste twee weken moest ik erg wennen. Om van super flexibele werktijden als student ineens van 9 tot 6 achter mijn laptop te moeten zitten, dat is wel pittig, haha! Maar dat zullen stagiaires wel vaker zeggen. Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend, en vind ik het ook steeds leuker worden. Als je wat je op de computer doet echt leuk vindt, maakt het niks uit dat je elke dag naar dezelfde plek gaat (of op dezelfde plek zit). Ja, ik heb inmiddels wel echt structuur gevonden. Ik heb ook het idee dat mijn taken en projecten exponentieel leuker worden.

Ik ben ervan overtuigd dat niet alles wat misgaat in de wereld, aan de regering en overheid overgelaten kan worden. Dan kun je de rest van je leven wachten. Wij bepalen als consument vraag en aanbod. Dus als wij niet meer vragen om dingen die schadelijk zijn voor de aarde, dan worden ze ook niet meer gemaakt. Zo simpel is het.

Coco Deijmann ontwerpstagiaire bij Multitude

Hoe zien jouw weekenden in deze semi-lockdown er tegenwoordig uit? 
Ik reis tussen mijn tuinhuisje in Amsterdam, mijn moeders huis in Den Haag en mijn vrienden in Maastricht. In Amsterdam ben ik vaak met vrienden of op eigen houtje creatief bezig, lekker binnen, en in Den Haag ga ik juist veel wandelen op het strand en naar het park. Veel afwisseling dus! 

Wat staat er bovenaan jouw post-Covid lijstje? 
Heel hard feesten, haha! Dat mis ik denk ik wel echt het meest. Ik weet dat het heel vies klinkt; maar met heel veel mensen op een klein kluitje dansen en lol hebben. Dat ga ik echt meteen doen als het weer mag. 

En als je helemaal uitgefeest bent?
Dan ga ik op vakantie zonder over veiligheid en gezondheid te hoeven nadenken. Oh, en dan wil ik meteen m’n oma knuffelen! 

Wat denk jij dat we in de komende vijf jaar als mensheid moeten doen om de wereld een stukje mooier te maken? 
Ik ben een grote voorstander van conscious consumerism. Ik ben ervan overtuigd dat niet alles wat misgaat in de wereld, aan de regering en overheid overgelaten kan worden. Dan kun je de rest van je leven wachten. Wij bepalen als consument vraag en aanbod. Dus als wij niet meer vragen om dingen die schadelijk zijn voor de aarde, dan worden ze ook niet meer gemaakt. Zo simpel is het. Dus als je geen palmolie meer koopt, worden er geen palmbomen meer gekapt. Zo kunnen we als consumenten op heel grote schaal invloed hebben. En kan een bevolking de macht in handen nemen om echt iets te veranderen. 

Ja, het collectief is daar binnen natuurlijk wel een essentieel element. Denk jij dat je als individu echt een verschil maakt door bewust te consumeren? 
Ja, ik heb wel echt het idee dat ik iets bijdraag. Ik ben bijvoorbeeld vegetariër, en ik koop alleen nog maar slow fashion of tweedehandse kleding. Ik weet dat ik daarmee al een kleine bijdrage heb geleverd aan het verminderen van de CO2-uitstoot of de hoeveelheid water die verbruikt wordt in de kledingindustrie. Ik heb het er ook vaak over met vrienden waardoor die er ook weer bewuster op zijn gaan letten. En als ik bijvoorbeeld afspreek met vrienden, dan eten we als groep een vegetarische maaltijd en gaan we sowieso niet shoppen. Dus al die kleine beetjes dragen zeker bij aan het grote geheel. Het is een domino-effect. 

Dus je neemt er ook wel een activistische houding in? 
Ja, ik vind het wel heel leuk om er met anderen over in gesprek te gaan. Ik heb het idee dat veel mensen niet de daad bij het woord voegen. Soms komt dat omdat ze de kennis niet hebben, of omdat ze zich machteloos voelen. Ik ga dan graag die discussie aan, om mensen een wake up call te geven. Want je hoeft niet te wachten tot de regering actie onderneemt. 

Als iedereen morgen de juiste keuze gaat maken, wat denk jij dat dan het effect op de wereld is? 
Dan denk ik dat de vee-industrie als eerste ineen valt. Als er iets is dat goed is voor het milieu, dan is het in mijn ogen zeker geen vlees meer eten. Dus als iedereen daarmee stopt, dan is dat het einde van die industrie. En dan hebben we ineens een heleboel grond die we voor andere dingen kunnen gaan gebruiken. 

Heb je al een idee wat je wilt gaan doen na je afstuderen? 
*denkt een tijdje na* Nee, nog niet echt. Ik denk dat ik nog niet helemaal klaar ben voor een kantoorbaan, dus ik zou nog wel iets willen doen wat ik kan afwisselen met iets totaal anders. Ik zou wel willen beginnen werken bij organisaties zoals Multitude waar ik qua waarden en normen achter sta. En ik denk dat ik ooit wel mijn eigen organisatie zou kunnen hebben. 

Wat leuk! In welke sector?
Zoals ik al zei vind ik conscious consumerism echt mega interessant, maar ik heb niet het idee dat veel (of genoeg) mensen het concept snappen. Dus ik zou het erg leuk vinden om daar mijn ding van te maken; mensen informeren door middel van animatie video's, blogs etc. Het gaat echt om systeemdenken. Als je het systeem snapt, kan je daar zelf de keuze in maken. Maar ik heb nog niet bedacht hoe ik daar geld mee ga verdienen, haha!  

Wie weet kan Multitude je in de toekomst wel op weg helpen, als een van onze pro-bono opdrachten :-)
Wie weet! Daar zou ik zeker geen nee tegen zeggen. 

Benieuwd naar meer?

Wat gaat andere teamleden bij Multitude aan het hart? Lees meer "Koffie met..." interviews op onze blog.

Lees meer

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Done!

Thank you for your subscription.

Meer talks

Interview

Coffee with... Andrei!

...not to be confused with Andrea.

Event

Multitalks #6 about Code

Donderdag 27 september 2018 om 18.00 uur.