Multitude

6 February

Koffie met... Thayenne!

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal een individu met naast onze gezamenlijke culturele interesses, ook een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar?

Maak wekelijks nader kennis met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met onze content marketeer Thayenne Behr. 

Een aeropress op het strand

Thayenne's favoriete koffiemoment:
een Aeropress na het surfen

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat jij de koffieconnoisseur van het team bent. Wat drink je het liefst?
Mijn favoriete koffie is filterkoffie, gezet met een aeropress, en het liefst met Ethiopische bonen uit de hoge bergen van Yirgacheffe. Bonen uit die regio hebben vaak een exotisch profiel van frisse citrussmaken en florale tonen. Als je ‘m goed zet, kan die koffie net zo licht van kleur zijn als thee. Ik drink graag filterkoffie vanwege de subtiele smaken en de hoge dosis cafeïne.

In het verleden was je barista. Nu werk je bij Multitude. Best een carrièreswitch, of niet?
Ja, klopt. Ik werkte vanaf mijn 16e al in koffie. Mijn eerste ‘kinderkoffie’ (de voorloper van de babyccino) dronk ik toen ik een jaar of 9 was. Die vond ik meteen lekker. Toen ik naar de middelbare school ging dronk ik eigenlijk dagelijks koffie.

Dan heb je de opkomst van de koffiecultuur zeker van dichtbij meegemaakt?
Toen ik net begon in de koffie was ik de enige barista in mijn hele netwerk. Het woord ‘barista’ was zelfs niet echt bekend. Latte art was een nieuwe vorm van kunst en goede koffie was moeilijk te vinden. Nu we tien jaar verder zijn heeft iedereen wel een beetje barista ervaring, specialty koffiebars zijn de nieuwe snackbars en niemand kijkt meer op van een rosetta in z’n cappuccino. 

En hoe komt een barista bij Multitude terecht?
Ik heb zes jaar in Antwerpen gewoond, daarvoor studeerde ik Marketing en Communicatie in Rotterdam. In Antwerpen heb ik Film en Visuele Cultuur gestudeerd. Ik werkte naast mijn studie altijd in koffiebars, totdat ik na het behalen van mijn Master een baan vond bij een startup als Head of Marketing. Na daar twee jaar gewerkt te hebben, heb ik nog 1,5 jaar als manager van een koffiebar gewerkt. Na zo’n lange tijd in een bepaalde sector te werken is het vrij moeilijk om los te laten. Enerzijds had ik heel erg de drang om de koffiewereld te verlaten en op mijn carrière te gaan focussen, anderzijds is koffie, naast schrijven, één van mijn passies. Ik schreef in die tijd een filmscript en kon dat goed combineren met het werken in die koffiebar. Maar uiteindelijk werd de drang om een leuke plek te vinden steeds groter.

Mensen worden steeds bewuster van het feit dat er dingen moeten veranderen, maar ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben. Daarom zijn die aanjagers die het verschil maken zo belangrijk, en doen wij wat we doen bij Multitude.

Thayenne Behr Content marketeer

Bij een startup zit je aan de bedrijfskant, nu zit je aan bureauzijde. Hoe ervaar je dat?
Ik vind het vooral heel leuk om bij een B2B organisatie te werken. Ik heb het gevoel dat ik me veel beter creatief kan uiten, en dat ik een groter speelveld heb. Bij een startup ben je alleen met je eigen organisatie bezig, met winst maken om te kunnen blijven bestaan. Ik heb het bedrijf tijdens die twee jaar helpen groeien, maar persoonlijk haalde ik geen voldoening meer uit mijn werk. Bij Multitude werken we voor heel verschillende organisaties die allemaal iets goeds doen in de wereld, en waar geld het middel is om dat doel te bereiken. Dat inspireert.

Een purpose driven organisatie dus. En, zit je nu op je plek?
Ik was op zoek naar iets cultureels of creatiefs. Maar ik was vooral op zoek naar een plek waar ik me prettig zou voelen. Ik ben een empatisch persoon, dus ik heb vrij snel door of ik ergens op mijn plek zit of niet. Bij Multitude was het gevoel meteen goed. Het gesprek met David was heel anders dan andere gesprekken die ik had. Het voelde meteen heel fijn, dus ik ben heel blij dat dat wederzijds was. 

Waarom is jouw rol als content marketeer zo belangrijk voor een creatief bureau? 
De duurzame transitie is enorm aan het versnellen, en Multitude is het bureau dat zich daarbinnen positioneert. Dat is heel dynamisch, en ook relatief nieuw. De groep ondernemers die daarmee bezig is lijkt nu nog behapbaar, maar uiteindelijk wordt duurzaam ondernemen de standaardmodus voor bedrijven die toekomstbestendig willen zijn. Onze missie als ontwerpbureau is bijdragen aan de missies van deze aanjagers door middel van branding. Maar het is even belangrijk dat (toekomstige) verschilmakers ons weten te vinden. Wij weten dat zij bestaan en willen deze groep aanjagers helpen groeien, maar we moeten er ook voor zorgen dat ze ons kunnen vinden. Multitude heeft een heel mooi netwerk waarbinnen we een mooie positie als thought leader hebben, maar ik hoop dat ik ervoor kan zorgen dat we ook buiten dit netwerk meer op mensen hun radar zullen verschijnen. Door middel van content marketing kunnen we ervoor zorgen dat organisaties zelf geïnteresseerd raken in een samenwerking met ons. 

Je werkt aan de positionering van onze opdrachtgevers, en aan die van Multitude zelf. Wat vind je van die combinatie?
Ik vind vooral de combinatie en afwisseling die ik krijg heel fijn. Maar ik vind het heel erg inspirerend om meer over onze opdrachtgevers te leren en daar ook over te mogen schrijven, of dat nu voor onze eigen website is of voor die van hen. De dingen die ik lees en schrijf inspireren me ook in mijn persoonlijke leven. Ik merk wel dat we soms een beetje in een bubbel zitten. Als je jezelf constant omringt met verschilmakers en vooruitstrevende ontwikkelingen krijg je snel het gevoel dat de hele wereld heel goed bezig is. Natuurlijk worden mensen wel steeds bewuster van het feit dat er dingen moeten veranderen, maar ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben. Daarom zijn die aanjagers die het verschil maken zo belangrijk, en doen wij wat we doen bij Multitude. 

Nog even over die filmscripts die je net noemde. Hoe ben je daar ingerold?
Ik was heel jong toen ik begon met schrijven. Ik denk dat het een uitlaatklep was omdat ik vroeger heel verlegen was. Op de basisschool mocht ik twee klassen overslaan, waardoor ik net 11 jaar was toen ik naar de middelbare school ging. Ik had nooit het idee dat schrijven een talent was, totdat het tijdens mijn studie begon op te vallen dat ik consistent veel complimenten en hoge cijfers kreeg voor schrijfopdrachten. Als veel mensen vertellen dat je ergens goed in bent dan krijg je er ook wel steeds meer vertrouwen in. Twee jaar geleden heb ik toevallig ontdekt dat ik scenarioschrijven heel leuk vind. Ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en een sci-fi/drama filmscript geschreven en opgestuurd naar zes screenplay competities in Amerika. Ik haalde de kwartfinale van de Los Angeles International Screenplay Awards en de halve finale van de StoryPros International Screenplay Contest, twee gerenommeerde competities waar jaarlijks duizenden scenarioschrijvers aan meedoen. Daarna dacht ik natuurlijk: hier ga ik mee door. Dus nu blijf ik gewoon filmscenario's schrijven totdat ik een keer één van die wedstrijden win. 

Stel, je wint. Je script gaat in productie. Wil je je er dan verder ook mee bemoeien, of gaat het je puur om het schrijven? 
Ja, absoluut. Dat is wel mijn droom. Mijn eigen film maken van begin tot eind. Ik heb vorig jaar meegedaan aan het 48h Film Project. Ik had het script geschreven en een vriend van mij regisseerde het. Ik merkte toen op de set dat ik heel veel moeite had om me niet met de regie te bemoeien. Als je een script schrijft is het toch een beetje je baby. Als je een scenario schrijft, probeer je iets heel visueels om te zetten in tekst. Terwijl je schrijft, zie je al helemaal voor je hoe het er op het witte doek uit gaat zien. Als een regisseur dat anders voor ogen heeft lijkt me dat heel moeilijk. Wat ik ook heel leerzaam vind is dat je in een scenario zo weinig mogelijk aanwijzingen mag geven die iets zeggen over gevoel of emotie. Dat moeten acteurs zelf kunnen invullen.

Daar zit best een grote overeenkomst in met wat je nu doet. Je kunt natuurlijk zeggen: "Multitude is het tofste bureau dat er bestaat", maar je hebt liever dat mensen dat zelf concluderen na het lezen van je content.
Precies! En zoals film een samenwerking is, is mijn rol bij Multitude ook afhankelijk van wat iedereen hier inbrengt. We zijn allemaal maar een klein onderdeel in een groter geheel. En gezamenlijk streven we onze missie na. The bigger picture, daar doen we het voor!  

Onze nieuwsbrief

Geen spam.
Wel up to date
over ons werk.

Done!

Thank you for your subscription.

Meer talks

Interview

Coffee with... Andrei!

...not to be confused with Andrea.

Event

Multitalks #6 about Code

Donderdag 27 september 2018 om 18.00 uur.